Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, June 01, 2010

TUAN PENASIHAT? AMACAM? BOLEH KUTUK KA?

NGO Desak Kerajaan Kutuk Tindakan Zionis Tawan Sukarelawan
Oleh IZRA ABD RAHMAN

SHAH ALAM: Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan mengutuk tindakan Israel ekoran tindakan tentera biadap rejim Zionis itu menyerang kapal Mavi Marmala yang dalam misi menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza pagi tadi.

Wakil NGO terbabit Zulkifli Mohd Nani berkata, tindakan Malaysia itu nanti bukan sahaja mampu membantu menyelamatkan pasukan sukarelawan di sana, tetapi juga akan membolehkan maklumat yang lebih tepat diperoleh daripada sekutu rejim Zionis di Kedutaan Amerika Syarikat dekat sini.

"Tindakan kejam Israel itu jelas sekali melepasi tahap norma kemanusiaan sebenar. Satu tindakan perlu dibuat oleh kerajaan bagi memberi tekanan kepada tentera Israel supaya menghentikan serangan dan dunia dapat melihat betapa kejamnya Israel," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Dalam pada itu Zulkifli yang juga Pengerusi Pasukan Pengurusan Krisis Projek LifeLine4Gaza (CMT) berkata, maklumat terkini yang diterima mengenai nasib sukarelawan terbabit terlalu sedikit, malah sering berubah-ubah tanpa diketahui kesahihannya.

Satu lagi laporan terkini yang diterima menyatakan kapal Mavi Marmala sudah dibawa tentera Israel ke Haifa, walau sebelum ini ada laporan menyebut kapal itu akan dibawa ke tempat lain.

Bilik media dalam kapal tersebut sudah dikuasai mereka sehingga menyebabkan hubungan komunikasi terputus.

Dalam pada itu, Zulkifli menyeru kerajaan melalui Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) supaya mengadakan persidangan tergempar meluluskan resolusi bagi mengambil tindakan paling tegas terhadap Israel, termasuk mengheret pemimpin mereka ke muka pengadilan.

"Israel secara biadab melanggar undang-undang antarabangsa. Serangan dilakukan di perairan antarabangsa dan terhadap kapal bantuan kemanusiaan untuk tujuan keamanan. Mereka menginjak-injak prinsip kemanusiaan dan wajar mendapat kutukan dari masyarakat dunia," katanya.

Sambil menegaskan tidak akan tunduk kepada rejim Zionis itu malah tidak akan berundur dari misi sebenar, beliau menyeru kepada rakyat Malaysia, pemimpin politik, NGO supaya menyatakan bantahan dan kutukan paling keras terhadap tindakan Israel.

Katanya, inilah tindakan dan bantuan paling kecil yang rakyat Malaysia boleh berikan terhadap sukarelawan di sana.

Rakyat Malaysia yang mewakili NGO dan mengikuti konvoi Flotila Pembebasan itu ialah Noorazman Mohd Samsudin, Dr Mohd Arba'ai Shawal, Dr Syed Muhamad Halem Syed Hassan, Dr. Selamat Aliman, Jamulddin Elias, Al Hami Husain Suhaimi, Mohd Nizam Mohamad, Abd Halim Mohamed Redzuan, Ustaz Hasanuddin as Syarif, Ashwad Ismail dan jurukamera, Shamsul Kamal Latip dari Astro Awani.

Pagi esok, CMT akan menghantar bantahan melalui kedutaan Amerika Syarikat dan satu perhimpunan aman akan diadakan selepas solat Jumaat, Jumaat ini.

No comments:

Cerita Dolu Dolu