Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Friday, June 04, 2010

10,000 Bantah Tindakan Kejam Israel Ke Atas Misi Kemanusiaan

KASIK MAAF JUGAK INCIK, MASJID NEGARA PUNYA BERITA SIKIT MALU MAU CERITA..... RAMAI PUNYA ORANG JUGA BAGUS CERITA....

Lagi berita berkaitan DISINI dan DISINI juga DISINI.

UTUSAN ONLINE ada INI. Lain belum ada..... esok esok lah kot

Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB SUMBER

KUALA LUMPUR: Kira-kira 10,000 rakyat Malaysia hari ini berhimpun di depan Kedutaan Amerika Syarikat (AS) bagi menyatakan bantahan ekoran tindakan biadab rejim zionis menyerang kapal misi bantuan ke Gaza Isnin lalu.

Sebelum itu mereka berhimpun di Masjid Jamek Kampung Baru dan mula berarak ke kedutaan berkenaan sebaik selepas solat Jumaat.

Mereka terdiri dari ahli-ahli beberapa badan bukan kerajaan (NGO) selain anggota parti pembangkang yang turut melaungkan slogan antiIsrael mengutuk kekejaman rejim Yahudi itu membunuh anggota sukarelawan yang menyertai misi Flotila Pembebasan.

Para penunjuk perasaan turut membakar bendera Israel di hadapan kedutaan sambil beberapa pemimpin pembangkang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu dengan wakil kedutaan AS bagi menyerahkan memorandum membantah tindakan tentera Israel untuk kepada Presiden Barrack Obama.

Memorandum tersebut mengandungi lima resolusi yang dipersetujui bersama antara pemimpin Pakatan Rakyat sebelum itu.

"Dengan persepakatan bersama, kami mendesak agar tindakan Israel itu dihukum berdasarkan undang-undang antarabangsa," kata Anwar pada sidang media selepas Persidangan Pelan Tindakan dan Keamanan untuk Gaza di sini, hari ini.

Resolusi itu mengutuk sekeras-kerasnya keganasan Israel terhadap komuniti antarabangsa berikutan misi keamanan itu membabitkan kerjasama seluruh dunia yang terdiri daripada kira-kira 50 negara.

Anwar berkata, pihaknya mendesak agar rejim Israel didakwa di Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan membayar pampasan sepenuhnya kepada semua mangsa terlibat.

"Kami menuntut supaya semua barangan bantuan kemanusiaan dipulangkan kembali kepada penganjur Flotila Pembebasan sebagai hak yang mesti disampaikan kepada rakyat Palestin di Gaza.

"Kita mahu semua badan-badan antarabangsa memastikan agar kepungan ke atas Gaza yang dikenakan oleh Israel dengan bantuan Mesir hendaklah ditarik balik," ujarnya.

Selain itu juga katanya, resolusi itu menyokong perjuangan rakyat Palestin sebagai perjuangan keadilan untuk mendapatkan hak yang sah yang perlu didokong oleh masyarakat dunia merentas bangsa dan agama.

"Justeru, kami bersepakat Malaysia perlu memainkan peranan penting bagi memastikan hegemoni Israel dikekang dan negara tidak dimanipulasi oleh mana-mana kuasa yang mempunyai kaitan dengan Israel sama ada secara langsung atau tidak langsung," kata Anwar.

No comments:

Cerita Dolu Dolu