Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, July 28, 2010

FASIQ - Sebab kena batang hidung ke?

“Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasiq.” (TMQ al-Maidah [5]: 47)


Harap Tok Mufti kita juga gunakan ayat di atas untuk menceritakan apakah maksud FASIQ. Jangan bila kena batang hidung baru nak KOREK isi Al Quran. Aku lain ler.... bukan mufti....... Tidak juga menghairankan jika keluar pula kenyataan FASIQ keatas RPK merujuk kepada ayat dibawah:

Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik (An-Nur: 4)

Gelar seseorang dengan panggilan tidak disukai adalah fasik: Mufti Perak 

SHAH ALAM - “Dari segi syarak, barang siapa menggelar seseorang dengan panggilan yang tidak disukai oleh individu terbabit, maka mereka termasuk dalam kalangan golongan fasik dan mendapat dosa,” kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. 

Harussani berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai sebuah laman blog yang bertindak keterlaluan mengecam beliau dengan kata-kata kesat seperti ‘Haramsani’ dan ‘Haramjadah’. 

“Segala-galanya terserah kepada individu terbabit kerana say:a sedikitpun tidak ‘tercedera’ dengan gelaran sedemikian. 

:“Dalam al-Quran telah termaktub bahawa memaki, menghina dan mengeji adalah perbuatan yang mendatangkan dosa. Oleh itu, saya tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap penulis blog berkenaan, biarlah mereka diadili oleh Allah SWT,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam. 

:Dalam perkembangan sama, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menasihati penulis blog atau laman web supaya lebih menjaga adab dan bertanggungjawab ketika menulis. 

:“Kenalah beradab dan bertanggungjawab dalam melapor atau memberi sesuatu pandangan. Jangan kerana mahu mempopularkan blog atau website maka bahasa atau istilah yang tidak beretika digunakan,” katanya. 

Menyentuh mengenai tindakan ke atas penulis berkenaan, Ahmad Maslan menolak untuk mengenakan sebarang tindakan tetapi menekankan tabiat gemar mempersendakan orang lain tidak dijadikan amalan. 

“Saya serahkan kepada sesiapa untuk mengenakan sebarang tindakan kepada penulis blog itu,” katanya. 

Dalam perkembangan lain, Harussani memberi maklum balas terhadap teguran bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin yang menggesa supaya beliau tidak mencampuri urusan politik agar lebih disenangi rakyat. 

“Saya tidak campur sebarang agenda dia dalam politik, masalah yang saya pentingkan sekarang ialah masalah politik orang Melayu yang ada menyentuh hukum Islam. 

“Saya tidak mahu bercakap panjang, tetapi perlu difikirkan dan renung bersama bahawa perpecahan itu ialah satu perkara yang amat besar dalam Islam,” katanya.

No comments:

Cerita Dolu Dolu