Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Sunday, October 24, 2010

Sindrom Bisu - Sampai Bila Nak Tunggu JAKIM Cakap Fasal IFF

Jakim perlu jadi kementerian


ROSLI ketika membentangkan usul pada Perhimpunan Agung UMNO 2010 di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) perlu dinaik taraf kepada sebuah kementerian penuh agar dapat membantu menyelaraskan urusan yang berkaitan Islam.
Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang, Datuk Rosli Husin (gambar) berkata, ia perlu dilakukan segera memandangkan isu-isu berkaitan pencemaran agama semakin berleluasa.
"Tindakan drastik tentu dapat dibuat tanpa menunggu keputusan peringkat negeri terutama berkaitan dengan akidah, ajaran sesat, kes-kes tukar agama, kes pembuangan bayi, kes anak serta hamil luar nikah dan sebagainya.
"Ini juga dapat mengelakkan wujud pandangan yang berbeza dan bercanggah tentang sesuatu isu yang berbangkit yang akhirnya kita akan dapati kesucian dan kedaulatan Islam itu dapat diurus tadbir dengan berkesan dan menjadi rujukan mudah masyarakat Islam," katanya ketika membentangkan usul agama dan pendidikan pada hari terakhir Perhimpunan Agung UMNO 2010 di sini semalam.
Menurut Rosli, pihak berkuasa agama perlu mengelakkan 'sindrom bisu' apabila berhadapan dengan isu-isu melibatkan agama Islam khususnya yang ditimbulkan oleh parti-parti politik kerana ia boleh mencetuskan persepsi negatif terhadap Islam.
Katanya, Jakim dan majlis agama Islam di negeri-negeri juga perlu agresif dan senada bagi membuat penjelasan segera berkaitan soal hukum dan fatwa agar difahami umum.

No comments:

Cerita Dolu Dolu