Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, August 17, 2010

Tak Ada masalah Nak Pindah Ye? Sebab Dah Rizab? Kat Shah Alam Apsal Demo?

Bantuan kewangan untuk pembinaan kuil dan tokong di Setapak


KUALA LUMPUR - Kementerian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Kesejahteraan Bandar akan membantu daripada segi kewangan bagi pembinaan kuil dan tokong yang diminta berpindah bagi memberi laluan kepada Projek Taman Kejiranan Air Panas di Setapak di sini.

Ketua Setiausaha kementerian itu Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, bagi meringankan dan mempercepatkan proses pembinaan rumah ibadat itu, pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan membantu daripada segi lukisan pelan bangunan dan urusan pemilikan tanah.

"Kita memahami masalah yang dihadapi oleh pihak tokong dan pihak kuil (untuk berpindah)," katanya kepada pemberita ketika melawat tapak lama kuil Sri Muniandy Muniswaran di sini hari ini.

Selain penyediaan bangunan sementara untuk kemudahan kuil dan tokong itu, katanya beliau juga telah meminta pegawai kementerian meneliti bantuan yang diperlukan bagi meringankan kesulitan mereka di tapak yang baru.

Tokong berkenaan telah dirobohkan dan telah berpindah ke tapak baru di hadapan SMK Tinggi Setapak manakala kuil itu akan dirobohkan sepenuhnya pada hari ini dan berpindah ke tapak baru yang terletak bersebelahan dengan tokong itu.

Pembinaan taman riadah dan rekreasi Projek Taman Kejiranan Air Panas Setapak di kawasan seluas 10.4 hektar dan membabitkan kos RM7.86 juta untuk kemudahan penduduk kawasan Setapak itu yang bermula Jun tahun lepas tergendala berikutan isu sensitiviti bagi memindahkan rumah ibadat tersebut.

Ahmad Phesal berkata, berikutan perpindahan kedua-dua rumah ibadat itu, projek pembangunan DBKL di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan itu yang sudah mencapai kemajuan kerja-kerja fizikal sebanyak 93 peratus, dijangka siap dalam beberapa bulan lagi.

"Kita telah minta pihak kontraktor untuk percepatkan dan kita minta dia tanam pokok mengikut apa yang telah dirancangkan," katanya.

Beliau berkata, tapak baru bagi kedua-dua rumah ibadat di hadapan SMK Tinggi Setapak tersebut telahpun dirizabkan sebagai tapak ibadat dan dengan itu aktiviti keagamaan boleh dijalankan tanpa gangguan.

"Sebelum ini, kuil dan tokong tersebut didirikan secara haram di atas tanah kerajaan, jadi sekarang dengan tapak baru yang telah dirizab seluas suku ekar bagi setiap rumah ibadat maka tak akan timbul lagi masalah dari segi undang-undang," katanya.

No comments:

Cerita Dolu Dolu