Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Friday, August 20, 2010

NAK MUNTAH : BERITA RTM1 - MCA PUN SAMA SIBUK APAHAL?

Di bawah (1) adalah berita asal dan tajuk BESAR kat UTUSAN. 
Kat RTM1 tadi MCA buat kenyataan LGE gila kuasa? Ni puak MCA ni bila pulak solat Jumaat?


Baca juga komen DSAI dan kenyataan Abdul Malik Bin ABul Kassim merangkap Ah Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) Negeri Pulau Pinang, Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.


(1) Guan Eng ganti Agong 

KEPALA BATAS - Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang memprotes penggunaan nama Ketua Menteri (KM) Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam doa khutbah kedua solat Jumaat bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. 

Pengerusinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, penggunaan nama ketua menteri itu dalam khutbah Jumaat dikesan sejak minggu lalu di beberapa masjid sekitar Tasek Gelugor, Permatang Pauh dan Jelutong. 



Ni komen DSAI
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Umno sengaja bertindak menabur fitnah terhadap kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang apabila mendakwa nama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin digantikan kepada nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam doa khutbah solat Jumaat.
Anwar berkata, dakwaan berkenaan merupakan pembohongan tidak berasas yang dimainkan oleh Umno bagi menyemarakan api kebencian rakyat.
"Kami memandang serius fitnah terbaru yang dimainkan pimpinan Umno ini dan ia terbukti merupakan satu pembohongan semata-mata.
"Saya sendiri memantau perkembangan tersebut, membaca teks khutbah yang diedarkan dan menerusi rakan-rakan di Pulau Pinang mendapati tuduhan tersebut tidak berasas bahkan ianya merupakan satu fitnah demi laba politik pemerintah yang kian hari kian terdesak," katanya dalam satu kenyataan di sini pada Jumaat.
INI PULA KENYATAAN KERAJAAN NEGERI PENANG
Abdul Malik Bin ABul Kassim merangkap Ah Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) Negeri Pulau Pinang, Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengadakan sidang media di Komtar hari ini.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang menafikan dengan keras dakwaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang Ahmad Zahid Hamidi tentang penggunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang.


Malik beri penjelasan ringkas kepada wartawaan-wartawaan yang bukan beragama Islam berkenaan dengan Khutbah Jumaat. Pada kebiasaannya, Khutbat Jumaat ini dibaca oleh katib atau imam dari buku yang dicetak setiap bulan. Cuma nama DYMM Seri Paduka Yang DiPertuan Agong dan TYT Gabenor disebut di dalam.

"Cuma orang yang kurang waras sahaja mungkin melakukan perbuatan menukar nama Agong dan Gabenor ke nama lain," Malik memberitahu para wartawan. "It is impossible! No one in their their right frame of mind will do such a thing." tambahnya lagi.

Abdul Malik berkata, beliau telah membuat siasatan awal dan mendapati kejadian itu tidak berlaku seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga pengerusi perhubungan Umno negeri.

Abdul Malik menjelaskan, teks khutbah yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dengan nama Lim, seperti yang didakwa.

"Dan kalau mereka tidak baca teks sekalipun, saya percaya hanya orang yang tidak waras sahaja yang akan ganti nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah," katanya lagi.

Tambahnya, dakwaan itu juga tidak menyebut dengan jelas masjid yang terbabit, sebaliknya hanya menamakan kawasan Permatang Pauh, Jelutong dan Tasek Gelugor.

Ditanya lanjut, beliau berkata kerajaan negeri tidak akan mengambil tindakan lanjut atas dakwaan itu kerana "tidak timbul isu."

"Isu ini sengaja diada-adakan, sebab sememangnya tiada isu. BN yang sengaja wujudkan isu ini," katanya lagi

No comments:

Cerita Dolu Dolu