Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, September 08, 2010

PEMUDA UMNO SUDAH BANGUN TIDUR? Kenyataan paling tepat.

Kementerian kena tegas 

KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda UMNO semalam meminta Kementerian Luar menyampaikan mesej yang lebih tegas kepada Indonesia, agar segala demonstrasi dan tindakan menghina Malaysia dapat dihentikan. 



Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, rakyat Malaysia sudah tidak boleh bertolak ansur dengan demonstrasi oleh beberapa kumpulan aktivis Indonesia di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, kerana ia membabitkan maruah rakyat Malaysia. 



“Saya sambut baik perjumpaan antara Menteri Luar Malaysia dan Indonesia tetapi bagi saya soal persetujuan antara kedua menteri tidak ada makna sekiranya mereka masih lagi menyerang kedutaan kita di sana. 



“Saya khuatir perasaan sebenar rakyat Malaysia yang sabar selama ini gagal disampaikan oleh Kementerian Luar kepada Indonesia kerana kita sudah tidak boleh bertolak-ansur lagi,” katanya kepada media pada pelancaran Kempen Kepenggunaan Muda di sini, semalam. 



Beliau mengulas hasil perjumpaan antara Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman bersama rakan sejawatannya dari Indonesia, Dr Marty Natalegawa di Kota Kinabalu kelmarin. 



Dalam perjumpaan itu, kedua-dua negara bersetuju untuk mengusahakan satu Prosedur Standard Operasi (SOP) dan peraturan penglibatan (ROE) sebagai garis panduan apabila mengendalikan petugas masing-masing di kawasan persempadanan perairan, agar insiden 13 Ogos lalu tidak berulang. 



Malaysia dan Indonesia juga bersetuju untuk melibatkan Badan Koordinasi Keamanan Laut (Bakormla) dari pihak Indonesia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dalam struktur jawatankuasa Sempadan Am, yang sedia ada bagi tujuan ini. 



:Khairy berkata, Kementerian Luar sepatutnya menyampaikan mesej lebih tegas mengenai perasaan rakyat Malaysia dan bagaimana cara untuk menghentikan demonstrasi itu serta bukannya berkisar pada persetujuan untuk menghadapi masalah akan datang semasa perjumpaan antara kedua negara kelmarin. 



Katanya, beliau memahami bahawa sistem negara itu dengan Malaysia adalah berbeza, tetapi mesej tegas perlu disampaikan agar demonstrasi yang berlaku dapat dihentikan, bukan sahaja ketika ini malah ia tidak akan berulang pada masa hadapan.

No comments:

Cerita Dolu Dolu