Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, July 05, 2010

MTUC Mahu Umur Bersara Swasta Dilanjutkan Ke 60 Tahun

AKU TAK SETUJU! Sebab aku nak pencen dah... he he he.....
Rasanya Malaysia belum masa untuk mengubah had umur persaran. Kesian kat bebudak muda yang takde kerja tu....
Syarikat tak setuju mungkin fasal EPF lah. kebergantungan kepada pekerj aasing pada tahap buruh/pekerja am dimana bukan tugasan sesuai untuk yang telah berumur.
Akhiran - Dah berumur duduk kat rumah penuhi hari-hari dengan ibadat adalah pilihan aku bukannya nak pi kerja jugak..... kalau perlu khidmat lantik la jadik konsultant ke, advisor ke.... bayar ikut jam... lagi jimat dan untung kedua-dua belah pihak.
PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) sekali lagi meminta kerajaan supaya menetapkan umur persaraan bagi sektor swasta kepada 60 tahun untuk mencapai sasaran negara berpendapatan tinggi.
Tanpa undang-undang khusus, sektor swasta tidak akan memberi sambutan terhadap syor melanjutkan usia tersebut kerana sektor swasta lebih melihat kepada faktor keuntungan, kata Setiausaha Agung MTUC G. Rajasegaran hari ini ketika mengulas laporan media mengenai kemungkinan kerajaan meningkatkan umur persaraan sektor awam dari 58 kepada 60 tahun. Beliau berkata, sektor swasta tidak mengikuti langkah kerajaan dan pada masa ini umur persaraan bagi pekerja sektor swasta adalah 55 tahun bagi lelaki dan 45 tahun bagi perempuan. "Memandangkan pekerja sektor swasta tidak menikmati faedah pencen, jumlah wang simpanan KWSP yang tinggi sudah tentu dapat membantu mereka menghadapi hari tua," katanya.
Industri juga akan dapat manfaat dari pekerja yang berpengalaman kerana mereka akan menyumbang untuk meningkatkan produktiviti, kata Rajasegaran. Menurutnya, 100,000 pekerja dalam kedua-dua sektor, awam dan swasta bersara setiap tahun. Rajasegaran berkata, satu lagi faedah apabila umur persaraan dilanjutkan adalah pihak industri boleh mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing. Pada masa ini, apabila pekerja tempatan bersara, pihak pengurusan akan mengambil pekerja asing dan dibayar gaji yang murah sebagai ganti, katanya. - BERNAMA

1 comment:

mudz said...

setuju bebndah bbeenor walau pun aku dah pencen....pada umur 55 masih lagi aktif

Dan skrg perkahwinan lambat disebabkan kos tinggi, bila pencen anak masih bersekolah..


Umur pencen di Malaysia adalah terendah dibanding dgn spore

Cerita Dolu Dolu