Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, July 05, 2010

Huru-Hara Laksana Sistem Daftar Pengundi Automatik - SPR

Setuju dengan SPR tang ni. Banyak lagi yang perlu dikemaskini sebelum boleh di gunapakai. Aku suka pendekatan Jepun yang mewajibkan pendaftaran penduduk ke Majlis Perbandaran. Kira kalau Shah Alam kat MBSA lah. Ianya memastikan penduduk yang berdaftar di MBSA mendapat kemudahan yang dibenarkan dan ianya melibatkan warga asing juga. Jika nak menyewa rumah pun kena tunjukkan daftar ke Majlis. Kat Jepun dorang takde NRIC tapi sebarang urusan menggunakan cop nama (IN-KAN) dan jika ianya tak didaftarkan di Majlis ianya tak valid.
Jika Malaysia menggunakan pendekatan yang sama, aku rasa kita boleh melaksanakan banyak perubahan
1. Elak penipuan sebab boleh track penduduk. 
2. Otomatik penduduk berdaftar sahaja layak untuk mengundi dan mengundi di tempat ia berdaftar sahaja.
3. Subsidi - seperti subsidi perubatan. Jika ianya link dengan Hospital jadi yang tak berdaftar kena bayar maybe 10 kali.... gerenti semua akan mendaftar.
4. Tak perlu pengundi balik kampung mengundi lagi.
Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN
PETALING JAYA: Cadangan pelaksanaan sistem pendaftaran pengundi secara automatik akan menimbulkan huru-hara dan mengganggu kelancaran proses pilihan raya pada hari pengundian.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, adalah mustahil melaksanakan sitem itu kerana maklumat yang dibekalkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kepada suruhanjaya berkenaan tidak dikemaskini.
“Kita ada masalah untuk dapatkan maklumat terkini daripada JPN, kerana waris si mati tidak mengambi sijil kematian daripada JPN.
“Ini menyebabkan maklumat mengenai orang yang telah meninggal dunia tidak dapat dikemaskini dan dibersihkan daripada daftar pemilih yang dikeluarkan oleh SPR. Jadi kami tidak boleh dipersalahkan 100 peratus dalam hal ini,” katanya kepada mStar Onlineketika dihubungi hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan yang dikemukakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menggesa SPR melaksanakan sistem daftar pemilih automatik bagi menggalakkan lebih ramai orang muda mendaftar sebagai pengundi pada PRU13.

No comments:

Cerita Dolu Dolu