Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, September 02, 2010

KERAJAAN NAK BERJIMAT CERMAT - SUKOM 98 APA CER?

"Kerajaan juga tidak mahu rakyat di negara ini mempersoalkan tindakan kerajaan mengeluarkan perbelanjaan yang besar bagi menganjurkan temasya sukan tersebut" 
Selama ni tak pernah kisah fasal apa rakyat fikir sekarang dah insaf ya? Alhamdulillah (atau sebab takut kalah PRU?). 
WALAU BAGAIMANA PUN - SUKOM 98 punya financial report apa kes? Berapa banyak belanja? Berapa banyak hutang? Nak tunggu apa lagi?

Malaysia tak jadi bida



MALAYSIA tidak bercadang untuk meneruskan hasrat membida penganjuran Sukan Asia 2019 kerana kos penganjurannya yang cukup tinggi.
Perkara tersebut disahkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek di Kuala Lumpur semalam.
Shabery berkata, Malaysia tidak akan mengambil bahagian dalam urusan pembidaan bagi menganjurkan temasya tersebut.
"Setelah perkara ini dibawa ke mesyuarat jemaah menteri minggu lalu, Kabinet telah memutuskan bahawa Malaysia tidak akan meneruskan hasrat membida bagi menganjurkan Sukan Asia 2019.
"Ia disebabkan kos penganjurannya yang tinggi iaitu membabitkan perbelanjaan sekitar RM1.6 bilion dan kerajaan tidak melihat ia sebagai tuntutan semasa.
"Kos sebanyak RM1.6 bilion itu tidak termasuk pembinaan infrastruktur baru termasuk stadium, perkampungan sukan termasuk penginapan atlet serta penambahbaikan kemudahan sukan di negara ini," katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Berbuka Puasa anjuran Penulis-Penulis Sukan Malaysia (SAM) dan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) di Hotel Hilton, Kuala Lumpur semalam.
Tambah Shabery, keputusan itu juga dibuat kerana kerajaan ketika ini dalam usaha cuba untuk menstruktur semula pemberian subsidi sebagai langkah berjimat cermat.
"Selain itu, kerajaan juga tidak mahu rakyat di negara ini mempersoalkan tindakan kerajaan mengeluarkan perbelanjaan yang besar bagi menganjurkan temasya sukan tersebut," tambah Shabery.
SHABERY (dua dari kiri) melayan wartawan-wartawan sukan berbuka puasa pada majlis Berbuka Puasa anjuran SAM dan KBS di Hotel Hilton, Kuala Lumpur semalam.


Pada November tahun lalu, Malaysia menerusi KBS pada November telah menghantar dokumen surat berhasrat (LOI) kepada Majlis Olimpik Asia (OCA) untuk menyatakan hasrat membida edisi ke-18 Sukan Asia.
Selain Malaysia, negara lain yang turut membida penganjuran Sukan Asia 2019 ialah Hong Kong, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Vietnam dan India.
Sukan Asia ke-16 akan berlangsung di Guangzhou, China dari 12 hingga 27 Oktober ini sementara edisi ke-17 temasya sukan terbesar di Asia itu akan diadakan di Incheon, Korea Selatan pada 2014.

No comments:

Cerita Dolu Dolu