Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Sunday, November 14, 2010

KEDAH HARUS SEIRING DENGAN P.PINANG - Bagi notis hentikerja!

Projek landasan kereta api berkembar perlu dihentikan 


ALOR SETAR – Projek pembinaan landasan kereta api berkembar oleh MMC-Gamuda Joint Venture (MMC-Gamuda) yang didakwa menjadi salah satu faktor banjir buruk melanda beberapa daerah di negeri Kedah perlu dihentikan buat sementara sehingga kajian menyeluruh mengenainya dilakukan. 

Naib Presiden Pas yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, bantahan penduduk Taman Syed Mohamad agar pembinaan landasan kereta api berkembar itu dihentikan sementara adalah berasas. 

Menurutnya, kebanyakan mangsa banjir di kawasan itu sudah menetap sejak lebih 30 tahun lalu namun tidak pernah dilanda banjir, walaupun ketika banjir melanda Kedah pada 2005. 

“Bagaimanapun, kesan projek itu menyebabkan saluran air tersekat, bahkan ruang perparitan tidak berdasarkan keluasan munasabah dan banyak pihak, khususnya yang terbabit dalam kerja teknikal mengakui projek ini adalah punca berlakunya banjir. 

“Justeru, projek ini perlu dihentikan sementara waktu sehingga satu kajian menyeluruh membabitkan semua pihak termasuk kontraktor (MMC-Gamuda) serta agensi berkaitan seperti Majlis Bandar Raya Alor Setar (MBAS), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR), agar peristiwa ini tidak berulang,” katanya. 

Mahfuz berkata demikian selepas meninjau keadaan beberapa rumah berhampiran projek pembinaan landasan berkembar kereta api di Taman Syed Mohamad, di sini, yang terjejas teruk akibat banjir besar di Kedah minggu lalu. 

Katanya, beliau sendiri akan turut sama memanjangkan perkara itu kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, agar menggunakan bidang kuasa yang dimiliki Kerajaan Negeri untuk menghentikan projek ini buat sementara waktu. 

Sebelum ini, dalam satu kenyataan, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menafikan dakwaan pembinaan landasan berkembar elektrik di beberapa daerah di Kedah sebagai punca kejadian banjir di negeri itu.

No comments:

Cerita Dolu Dolu