Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, November 17, 2010

KATAKAN TAK NAK! KALAU MALAYSIA BOLEH DAPAT TOP 5 TAKPE


PM - Please sack Shabery. . . 

Malaysia bida Sukan Asia 2023 jika Kabinet, rakyat kata OK

November 16, 2010

Seorang penonton di stadium hoki di Guangzhou, Guandong November 16, 2010. — Reuters
GUANGZHOU, 16 Nov — Kementerian Belia dan Sukan sedia untuk mendapatkan kelulusan Kabinet bagi membida penganjuran Sukan Asia 2023 jika terdapat desakan daripada rakyat Malaysia, kata Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.
Beliau berkata walaupun Kabinet pada September lepas membuat keputusan untuk tidak meneruskan bidaan terhadap penganjuran Sukan Asia 2019, kementerian sedia untuk meyakinkan jemaah menteri bagi tujuan bidaan edisi 2023 pula.
“Bagi bidaan Sukan Asia 2019, KBS menganggarkan kos penganjuran sukan kedua terbesar dunia itu melebihi RM1.6 bilion. 
“Jika kita mahu membida temasya pada 2023, kosnya mungkin naik sehingga tiga atau empat kali ganda tetapi apa yang lebih penting ialah kemahuan rakyat Malaysia sendiri.
“Jika mereka mahu Malaysia membida temasya tahun 2023, mereka perlu bersuara. Saya percaya kerajaan akan menilai kemahuan rakyat,” kata beliau dipetik Bernama hari ini.
Beliau kini berada di sini di mana semalam Malaysia mengutip emas pertama.
Laporan sebelum ini menyebut Sukan Asia Ke-18 sepatutnya berlangsung 2018 tetapi Jawatankuasa Olimpik Asia pada 3 Julai 2009 memutuskan untuk mengalihkan temasya itu setahun sebelum Olimpik 2020.
Berbanding kejohanan semasa, bidaan untuk Sukan Asia 2019 dan 2023 disatukan sebagaimana bidaan untuk menganjurkan Piala Dunia FIFA 2018 dan 2022.
Jawatankuasa Olimpik Asia meminta negara-negara yang berminat agar menghantar surat hasrat manakala bidaan rasmi mesti dikemukakan sebelum akhir 2010 dan negara penganjur akan diumumkan April depan.
Ahmad Shabery dan anggota kontinjen Malaysia yang beragama Islam sebelum itu menunaikan solat sunat Hari Raya Aidiladha di Pusat Agama yang terletak di Perkampungan Atlet di sini.
Kata beliau, kos penganjuran akan meningkat setiap tahun dan perkara itu tidak dapat dielakkan tetapi tuan rumah boleh mendapat pulangan daripada pelbagai bentuk lain.
Guangzhou sendiri dilaoprkan membelanjakan lebih RM7 bilion untuk menganjurkan Sukan Asia yang sedang berlangsung di sini manakala New Delhi  membelanjakan lebih RM18 bilion untuk menganjurkan temasya Sukan Komanwel ke-19 bulan lepas.
Malaysia sebelum ini hampir menjadi tuan rumah kepada dua edisi Sukan Asia.
Qatar menewaskan Malaysia bagi menganjurkan Sukan Asia di Doha pada 2006 dan edisi tahun ini pula diberikan kepada Guangzhou selepas bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi menolak peluang penganjuran itu dengan alasan ia membabitkan kos RM1.3 bilion.
Hasrat untuk membida menjadi tuan rumah Sukan Asia 2019 pula ditolak Kabinet kerana kos penganjurannya dianggarkan melebihi RM1.6 bilion.
Bandar raya Incheon di Korea Selatan akan menjadi tuan rumah edisi ke-17 pada 2014 manakala tuan rumah bagi edisi 2019 pula menjadi rebutan antara Hong Kong, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Vietnam dan India.
Hong Kong juga dilaporkan berminat untuk membida penganjuran temasya pada 2023 jika gagal dalam bidaan bagi edisi tahun 2019.
Ditanya mengenai kriteria yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Olimpik Asia bahawa tuan rumah yang mahu menganjurkan temasya itu mesti mempunyai kumpulan besar atlet yang bertaraf Asia, Ahmad Shabery berkata memandangkan bidaan akan datang adalah bagi 2023, Malaysia mempunyai masa yang mencukupi untuk menyediakan kumpulan atlet seperti yang dimaksudkan.
“Jika kita serius mahu menganjurkannya, Malaysia mempunyai tempoh 12 tahun lagi untuk menyediakan kumpulan besar atlet yang bertaraf dunia,” katanya.
Ahmad Shaberu berkata bahawa ketika Doha menganjurkan Sukan Asia 2006, Qatar yang mempunyai penduduk sekitar 200,000 orang, tidak mempunyai kumpulan besar atlet bertaraf dunia.
“Penganjuran Sukan Asia bukan melibatkan atlet dan pegawai sahaja tetapi membabitkan semua rakyat, sama ada secara langsung atau tidak,” katanya.

No comments:

Cerita Dolu Dolu