Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, November 11, 2010

NAMA ANAKNYA BASIL ANAK BEGINDA BUKAN BASIL BIN NOOR AZMAN


Bermakna jika benar bapanya berugama Islam tentulah dia mualaf dan mengucap syahadah kurang dari sepuluh tahun.

Cuba tanya dia : pernah dapat duit zakat?
Dia masuk Islam kerana apa? Dijanjikan sesuatu (Janji syurga tak yah ler...)
Kenapa isterinya boleh terbiar tidak berugama Islam?

Kalau fatwa kebangsaan mengatakan jika salah seorang ibu atau bapanya Islam, maka anaknya Islam.... bagaimana anaknya boleh terbiar diasuh dan dibesarkan oleh ibunya?
Apakah status sebenar perkahwinan mereka berdua?

SOHIHNYA ZUL NORDIN CAKAP GUNA KEPALA LUTUT..... DIA NI PEGUAM KE? 

Jakim diarah siasat agama bapa murid bawa sosej babi ke sekolah

November 10, 2010
Basil dirotan oleh seorang guru selepas didapati membawa nasi goreng berlauk sosej babi ke sekolah.
KUALA LUMPUR, 10 Nov — Kerajaan telah mengarahkan bahagian penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk menyiasat status agama bapa seorang kanak-kanak yang dirotan kerana membawa makanan berlaukkan sosej babi ke sekolah.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata selepas mengenal pasti status Beginda Anak Minda atau Noor Azman Abdullah, siasatan boleh dijalankan terhadap dakwaan anaknya Basil Anak Beginda dirotan guru akibat kejadian itu.
Katanya status agama Beginda perlu disiasat kerana mengikut keputusan muzakarah Fatwa Kebangsaan apabila salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu beragama Islam.
“Selepas itu (baru) boleh sampai kepada kesimpulan apa juga keputusan tentang itu boleh tentukan kepada kenapa budak ini dirotan,” katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini.
Akhbar pada 5 November lepas melaporkan seorang ibu, Angela anak Jabing membuat aduan bersama sayap wanita Parti Keadilan Rakyat kepada Jabatan Pelajaran Sarawak dengan mendakwa anaknya berusia 10 tahun dirotan penolong kanan sebuah sekolah di Sarawak kerana membawa nasi goreng berlaukkan sosej babi ke sekolah.
Sehubungan itu, Menteri di Pejabat Ketua Menteri Sarawak Datin Fatimah Abdullah berkata Jabatan Pelajaran Negeri itu akan meneliti kes berkenaan selain mendapatkan penjelasan daripada pihak sekolah.
Terdahulu, persidangan dewan hari ini hangat apabila Zulkifli Nordin (Bebas-Kulim-Bandar Baharu) yang berbahas membangkitkan isu berkenaan dan mempersoal pendirian PAS berhubung perkara terbabit.
Kekecohan itu berlarutan sehingga mengakibatkan Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) diarah keluar dewan sehingga Timbalan Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyambung persidangan dewan pada sebelah petang, kerana berterusan mencelah ketika Zulkifli berbahas, walaupun diarah untuk tidak berbuat demikian beberapa kali.
Dzulkefly berterusan menyalahkan Zulkifli kerana membawa isu itu ke dalam dewan, dan menyatakan ia tidak sesuai dibincangkan berikutan masa yang diperuntukkan kepada Anggota Parlimen untuk berbahas sangat singkat iaitu 10 minit.
Rentetan daripada itu, Zulkifli kemudian membalas dengan bertanya: “Adakah kamu (Dzulkefly) sokong anak seorang Islam bawa babi ke sekolah?”
Pada sebelah petang, Chong Chien Jen (DAP-Bandar Kuching) memberitahu pemberita bahawa Basil bukan orang Islam berdasarkan status agama bapanya dalam sijil kelahiran kanak-kanak itu dan sijil perkahwinan ibu bapanya yang dihantar melalui e-mel kepadanya oleh ibu kanak-kanak itu hari ini.
“Menurut sijil itu, bapa kanak-kanak itu, Beginda Anak Minda tidak mempunyai agama manakala ibunya, Angela anak Jabing adalah Kristian. Jadi berdasarkan ini, kanak-kanak itu dibesarkan sebagai seorang penganut Kristian menurut agama ibunya,” katanya.
Katanya persoalan yang berbangkit sekarang ialah kenapa Basil dirotan penolong kanan sekolah itu kerana membawa sosej babi ke sekolah.
Beliau mendakwa bahawa menjadi kebiasaan bagi kedai kopi di Sarawak menjual makanan halal dan tidak halal di tempat yang sama dan bagi orang Islam dan bukan Islam untuk makan di meja yang sama. — Bernama

8 comments:

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

So bapa budak tue convert selepas budak tue lahir? bukan ke budak tue patut masuk islam gak? takan convert selepas tue anak dan isteri kekal dalam agama masing2? tak faham aku.

mahaza said...

tanggungjawab majlis agama dan umat islam lainnya untuk pastikan ianya tidak berlaku. Itulah yang kita takut sebab dah banyak berlaku terutama melibatkan tempat tempat orang asal. dorang ni masuk Islam (lebih kepada disuruh masuk Islam) lepas mengucap terbiar.... takde pantau....
bak cerita pej agama masuk kg org asal 'suruh' masuk islam sesekali datang lepas tu dok cerita itu tak boleh, ini tak boleh.... dan sebab tu agaknya dorang ni tak suka Arqam....

cicit ngah layor said...

Tak kan guru penolong kanan tu tak tau latarbelakang murid dier.Paling tidak pon tahu tempat tinggai dan status ugamer budak tu.Jangan buat keputusan sbb marah dan benci tapi buat keputusan aperbiler selesai siasatan yg menyeluruh.Org biaser ni,yg lahir dr perut org Islam pon ader yg jahil tentang Islam,sampai bersyahadah pon tak tau.Ini kenyataan yg kiter kener terimer.

mahaza said...

cicit ngah layor... semoga ahli keluarga kita dijauhi hendaknya....

tapi kes ni memang apa pun alasannya cikgu tu tak patut rotan anak muridnya.
Dah mak budak tu suruh bawak, kena pulak kalau anak dia jenis makan memilih atau agak kurang berada dari segi kewangan sudah tentulah bekal disuruh bawa utk jimat belanja...
Masalahnya pihak sekolah sudah pernah jelaskan secukupnya fasal makanan haram yang tidak boleh dibawa kepada ibubapa?
Takkan nak harapkan budak berfikir macam orang dewasa kot?
- Cukup la tu... kang Zulbabwe kata aku galakkan anak orang Islam makan babi lak kang...

Anonymous said...

http://srkriger.com/blog/?p=907
Why I Don’t Eat Pork
October 18th, 2009
I don’t eat pork. (You probably guessed that from the title.) Not only do I not eat pork, I don’t eat other products derived from pigs, including bacon, lard, and gelatin, or any sort of food containing those items.
Up until now, if you’d asked me why not, I’d shrug and explain: I’m Jewish. I grew up in a Jewish household and went to a Jewish school for my entire childhood. It’s never really been an issue – the same way that not eating insects has probably never really been an issue for most Canadians.
But that’s not good enough.
The religious reason Jews don’t eat pork is because it’s outlined very clearly in Vayikra (Leviticus) that pigs are not kosher – that is, legal to eat. The Torah specifies pigs in part to avoid confusion: any land animal that both chews its cud and has a split hoof is kosher. Pigs have split hooves, but they don’t chew their cud. So even though they’re not kosher, you can see how an error might be easy.
The reason pigs aren’t kosher? Well, that’s a tougher question. It’s often suggested that there was a logical reason behind pigs being unkosher: pigs are prone to host parasites such as tapeworms, and if they or their eggs are consumed in improperly cooked pork, these parasites can take residence in humans. Usually, the person offering this explanation goes on to argue that such a reason was valid only in Biblical times, when people lacked the technology to ensure pork could be safely consumed, and this being the case, there’s no reason why the law shouldn’t be struck from the books.
But this isn’t the reason Jews are prohibited from eating pork. I know because we used to suggest it in Torah class to our teacher, the rabbi, and he would explain that, yes, that reason made sense, in a limited way, but we shouldn’t presume to know the mind of G-d. If G-d meant that it was OK to eat pigs as soon as we developed tools to make sure their meat wouldn’t harm us, G-d could have written that. And why would G-d make pigs unkosher but not other species equally prone to carry disease?
In the end, we were taught, although one can come up with logical reasons for many mitzvot (Biblical commandments), one can’t assume that our understanding of the law is the same as G-d’s, or even that G-d has the sort of reason we’d consider to be logical. The point is, obeying G-d’s laws isn’t supposed to be the same as obeying a doctor’s advice.

Anonymous said...

In Leviticus, Chapter 11:7-8, in the Bible, it says;
"And the swine, though it divides the hoof, having cloven hooves, yet it does not chew the cud;he is unclean to you. Their flesh you shall not eat, and their carcasses you shall not touch. They are unclean to you."

Rev. C.L. Vories says in his pamphlet "the Hog”, page 26;
"The Bible so clearly and definitely forbids the eating of pork that all who love the word of God and would follow its teachings can have no question at all as to whether or not they should abstain from feasting the unclean creature."
Quoted from Ahmad H. Sakr (2005), Pork: Good Reasons for its prohibition, ISBN: 983-9384-19-8
- the author is a professor of biochemistry and nutrition

Anonymous said...

http://www.themodernreligion.com/misc/hh/pork.html

Is Pork Forbidden to Muslims Only?
The Jews and Christians are also forbidden from eating pork. Here is a quote from the Old Testament to that effect: "And the swine, because it divideth the hoof, yet cheweth not the cud, it is unclean unto you: ye shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase." Deuteronomy 14:8

Many Christians believe that this verse was directed only at the Jews. But Jesus himself says during the Sermon on the Mount; "Think not that I am come to destroy the Law, or the Prophets: I am not come to destroy, but to fulfill." Some Christians say that, after a vision by St. Peter, God cleansed all animals and made them fit and lawful for human consumption. If ALL animals are cleansed by Peter's vision, this includes dogs, cats, vultures, and rats: but you just don't see people getting excited about a cat-meat sandwich like they do over barbecued pork or bacon. Others say that it was Paul who rescinded the law forbidding pork to humans, in order to appease the Romans, who enjoyed the taste of pig-meat. Many excuses have been given, but none are very sound.

Many Far Eastern traditions also discourage the eating of pork. The 3,000 year old Confucian Book of Rites says, "A gentleman does not eat the flesh of pigs and dogs." Although many Chinese are avid eaters of pork today, physicians of ancient China recognized pork-eating as the root of many human ailments. Buddhists, Jains and Hindus usually avoid eating any kind of meat.

mahaza said...

Couldn't agree more. yet most people linked the forbidden of swine to Muslims only when they tends to argue which rather funny. Once, I asked my Christian friend who lent me his Bible, I asked him why the bible stated swine is forbidden yet lot of Christians believers eats pork? No answer received though..... Its the same thinking of Chinese = pork eater /lover yet Muslim Chinese are larger not in proportion of total Chinese population but in comparison with other countries. I know come of my Chinese friends who didn't eat pork.

Cerita Dolu Dolu