Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, January 05, 2011

CUBA TUKAR AYAT YANG BERWARNA MERAH (kepada yang dirasakan sesuwai)

Skandal rasuah cemar reputasi parti pemerintah India


NEW DELHI - Salah satu skandal rasuah terbesar India sekitar tahun 1980-an mencemarkan reputasi parti Kongres selain melumpuhkan sesi parlimen akibat satu siri protes berikutan dakwaan rasuah.
Seorang pemimpin kanan parti pembangkang, Parti Bharatiya Janata (BJP) menyatakan, wang sogokan dibayar semasa perjanjian pertahanan bernilai AS$1.4 bilion (RM4.29 bilion) dibuat pada 1986 oleh parti Kongres yang memerintah.
Menurut media, satu laporan Jabatan Hasil Dalam Negeri India yang diperoleh pembangkang pada minggu ini menunjukkan bukti bahawa bayaran dibuat kepada ejen Quattrocchi dan Bofors dari Sweden, Win Chadha, berjumlah AS$14.7 juta (RM45 juta).
Kontroversi perjanjian pertahanan pada tahun 1986 itu telah menyebabkan parti Kongres dipimpin Rajiv Gandhi gagal mendapat majoriti dalam pilihan raya tahun 1989.
Parti Kongres sebelum ini didesak oleh BJP untuk berdepan dengan satu inkuiri parlimen berkaitan satu lagi kes mengenai penipuan dalam projek telekom bernilai AS$39 bilion (RM119 bilion) melibatkan bekas menteri telekomunikasi, A. Raja.
"Ini merupakan satu isu serius yang mesti dinyatakan dalam semua forum termasuk di parlimen," tegas seorang pemimpin kanan BJP, Arun Jaitley. - Reuters

No comments:

Cerita Dolu Dolu