Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, February 07, 2011

TANDA TANDA RON95 BAKAL NAIK HARGA DALAM MASA TERDEKAT



Kalau orang nak beli minyak tapis kat Malaysia inilah reganya. Kenapa kita nak guna harga yang sama?

Ini adalah maklumat terperinci untuk rajah tersebut. Jika anda mencari harga seperti yang dimaksudkan. Harga tinggi ini hanya MALAYSIA dan INDONESIA SAJA. Harga FOB OPEC juga lebih rendah begitu juga harga pengeluar minyak dan pembeli minyak negara lain. NTAHLAH tapi macam kena KENCING rakyat Malaysia fasal harga minyak ni. . . . Macam harga jualan ni ditetapkan oleh kita sendiri aje. 

"INI HARGA AKU. NKO NAK?" jadi maknanya negara untung..... minyak di petrol stesen tu guna minyak high grade ke atau blend dengan minyak yang lebih murah? Teringat harga PROTON banding ngan Arab Saudi - kita punya, tapi kita kena bayar lebih... kenapa begitu? Semuanya OSA?

SILA LIHAT LEBIH TERPERINCI
HARGA JUALAN MINYAK KELUARAN MALAYSIA (PETRONAS LAH KAN?)

DAN KAT BAWAH NI HARGA MINYAK OPEC.

MAKNANYA KALAU IKUT REGA KAT ATAS NIH. KITA JUAL USD100/b lepas tu kita beli la minyak dari Venezuela USD90/b (average) jadi kita ada untung USD10/b. Jadi kita guna minyak Venezuela untuk pasaran tempatan - murah lagi la.... sama paras ngan harga masa awal JAN 2011.
MEMANG LA ianya tak semudah itu tapi mana aku tahu? 

Sapa tahu kita guna minyak grade mana untuk petrol pam? Rega Malaysia tinggi sebab FP dia 40 degree banding ngan Venezuela blend 24 degree. Tapi kalau guna grade yang 24 degree tapi kata kita guna blend 50 degree pun sapa yang tahu sebenarnya. 

Maklumat boleh didapati dihujung jari? Bolehkah kita dapat maklumat minyak yang diguna untuk blend dan additives yang digunakan oleh syarikat pembekal untuk kegunaan minyak kenderaan dalam negara? 

Saya bukan pernah keje di petrol pam ataupun PETRONAS dan tidak juga mempunyai Petrol stesen sendiri. Penggunaan minyak juga amat minima berbanding orang lain sebab nak pi kedai jalan kaki aje. Mem pun keje tak jauh. Cuma nak anta anak sekolah aje yang banyak sket. Jadi kenapa saya perlu kesah? Harga barang makanan sudah mula meningkat - itu lah masalahnya.

KEMBALI kepada berita BERNAMA di atas. Ismail Sabri pernah KENCING 1 MALAYSIA pada NOV 2010 apabila memaklumkan minyak RON95 TAK AKAN NAIK sehingga hujung tahun 2010 tetiba DEC 2010 naik. MAKNANYA bila ISmail Sabri bukak mulut bermakna REGA MINYAK BAKAL NAIK nampaknya.

6 comments:

AmenoWorld said...

Bagus gila maklumat bro neh bro.. share enh

mahaza said...

amik... sila.... war warkan sepenuhnya..... sebab akupun belum dapat jumpa maklumat berapa harga USD105 max yang menetri dok kata.....

AmenoWorld said...

bro aku pening sket..

albab5c said...

salam, saudara. mohon share & LINK kan blog saudara utk pembaca membaca ulasan pasal hal ni...

eheh~, penat nak ulas panjang2 dkt blog sendiri.. :p..

p/s: ..saya masih baru dalam berblog nih..hahah!
t.c.

mahaza said...

silakan silakan. Terkini rega minyak semakin menurun. mungkin kerana Mesir sudah stabil sedikit. Malaysia? kita tunggu harga terkini selepas 19 Feb baru kita akan tahu ianya turun atau naik.

BTW Bro albab5c - link blog tak betul jadi takleh masuk. mungkin ada double (http) atau tak type http.

albab5c said...

eheh~...Malaysia, mcm tak confident aja bunyinya..~ hOhOOoo~..
harga minyak makin menurun..

>>klik.

..oOK, dah betulkan..
tq saudara.. :)

Cerita Dolu Dolu