Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, April 04, 2012

Beza Muslim Sister Club dengan Sisters In Islam


Wanita Canada buka kelab untuk jelaskan hal tudung dalam Islam

Posted on the April 3rd, 2012 under Luar Negara by admin
Dari kiri, Hayfaa Golapkhan, May Almohanna, Safiya Alshibani, and Lamyaa Alshenrifi, ahli TRUSU Sisters Club.
Bertujuan menjangkau masyarakat tentang bagaimana kepercayaan mereka, sekumpulan pelajar perempuan Islam di Kanada telah membentuk satu kelab untuk menjelaskan salah faham pada masyarakat berkaitan agama mereka.
“Ini bukan hanya untuk menunjukkan budaya kita sendiri, ini untuk berkongsi cara membantu orang,” kata Hayfaa Golabkhan, yang mempunyai idea untuk mendirikan Muslim Sisters Club, Kamloops Daily News melaporkan pada hari Isnin, 2 April.
Bersemangat untuk memaklumkan, mendidik dan mengajar orang tentang keyakinan mereka, sekumpulan mahasiswa di Thompson Rivers University datang dengan idea kelab setelah menghadapi insiden stereotaip yang berbeza dalam komuniti mereka.
Bertemu melalui melalui Himpunan Mahasiswa Muslim TRU atau Facebook, sekitar 35 ahli bergabung dengan kelab baru tersebut.
Salah satu anggota adalah Lamyaa Alshenrifi, seorang mahasiswa di TRU, yang dituduh oleh gurunya dari Britain bersikap kasar kerana menolak berjabat tangan dengan lelaki.
Kerana saat itu ia tidak fasih berbahasa Inggeris, Alshenrifi tidak dapat menjelaskan kepada guru bahawa dalam Islam wanita boleh berjabat tangan dengan wanita lain, tapi tidak dengan lelaki yang bukan keluarganya.
Mei Almohanna, sekarang ahli Muslim Sister Club juga mempunyai sikap yang sama. Menurutnya sebagai seorang mahasiswa, mereka dituntut untuk dapat memberikan penjelasan kepada masyarakat mengenai agama dan tata cara hidup dalam Islam.
Almohanna juga mengatakan bahawa ahli kelab ingin mengadakan acara yang lebih banyak untuk pemahaman lebih lanjut tentang apa ertinya menjadi Muslim dan seorang wanita.
Islam kira-kira 1.9 peratus daripada 32.8 juta penduduk Kanada, dan Islam adalah agama nombor satu non-Kristian di Kanada.
Menganjurkan acara pertama mereka, kumpulan mengadakan persembahan makan tengah hari tentang menjadi wanita Islam dengan peruntukan masa yang besar untuk menjawab soalan dan menjernihkan salah faham.
Pada kesempatan tersebut, dihadiri oleh kira-kira 30 orang perempuan Muslim bertemu non-Islam yang sangat ingin belajar lebih banyak tentang kehidupan sebagai seorang perempuan Islam yang hidup di Kamloops University.
“Saya memilih untuk mengenakan apa yang saya kenakan. Saya memilih Muslim,” kata Alshenrifi, yang telah berada di TRU selama satu tahun.
Anggota Club berpendapat bahawa jilbab membuatkan wanita hilang dari padangan yang berunsur seksualiti.
“Saya memilih untuk mengenakan apa yang saya kenakan. Saya memilih Muslim,” kata Alshenrifi, yang telah berada di TRU selama satu tahun.
Anggota Club berpendapat bahawa jilbab membuat wanita dalam, menghilangkan unsur seksualiti.
“Seorang wanita Muslim mengharapkan rasa hormat dengan itu,” kata Almohanna pada penonton.
Anggota menjawab soalan dari peserta tentang agama mereka, dalam usaha untuk menjernihkan mitos dan salah faham.
“Jangan percaya Wikipedia,” kata Safiya Alshibani menambah.
P/S: Negara-negara barat sudah bangkit mempertahankan kesucian Agama Islam. Negara islam pula,, Malaysia khasnya bangkit mempetahankan yang diterapkan oleh puak-puak Yahudi Zionis. Jika anda pernah melawat negara-negara yang diperintah oleh Yahudi seperti Amerika atau Europe. Anda mesti hairan kenapa kebanyakkan mereka banyak mengamalkan sistem Islam dan Sunnah. Yang sebenarnya mereka sudah lama mengakui kehebatan Islam dan kebaikkan Sunnah.
Mereka menjajah negara-negara Islam di seluruh dunia termasuk Malaysia, dan mereka bawa balik ilmu-ilmu dan adat-adat orang islam yang mulia itu untuk diguna pakai oleh mereka sendiri. Dan adat-adat yang jahat yang ada pada mereka pula itu ditinggalkan pada orang-orang islam. Sehingga kini negara kita masih mengamalkan sistem yang diajarkan oleh puak-puak Yahudi sedangkan mereka sendiri tidak mengamalkannya. Kerana mereka tahu sistem ciptaan manusia itu akan membawa kemusnahan dalam sesebuah negara. Tapi malangnya melayu-melayu di tanah melayu ramai yang tidak mahu mengambil tahu akan hal ini.
Contohnya, di England sendiri tidak pernah membenarkan wanita lebih tinggi pangkatnya dari lelaki. Kerana mereka tahu wanita tak layak untuk menjadi pemerintah walau dengan apa cara sekalipun. Malah kerajaan Britain menggalakkan wanita banyak menghabiskan waktu bersama keluarga dan anak-anak di rumah daripada bekerja. Dan banyak lagi contoh-contoh lain yang tak dapat saya huraikan disini.
Sedangkan di Malaysia pula sebaliknya. British mengajar kita supaya wanita perlu bekerja keras untuk bangkit memperjuangkan hak wanita biar sama taraf dengan lelaki. Sangat bodohlah kita jika masih tidak memahami tektik sebenar Yahudi. Wallahuaklam!

No comments:

Cerita Dolu Dolu