Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, March 27, 2012

Susulan dari entri SEBELUM INI DISINI dibawah merupakan jawapan dari kerajaan negeri Selangor. Seperti yang boleh dijangka, sebarang usaha memburukkan kerajaan negeri akan dilakukan dengan pelbagaicara. Diharapkan pihak yang mula membuat bising tiada terlibat langsung takut 'kokok saja berderai-derai rupanya ekor bergelumang tahi'. Sementelah kes tanah ni terjadi pada tahun 2007 sebelum PRU12 - 308 lagi.

Kerajaan Negeri Tidak Rampas Tanah Di Bistari Jaya


SHAH ALAM 26 MAC : Kerajaan Negeri tidak pernah merampas tanah pertanian rakyat di Bestari Jaya seperti yang di laungkan perserta demo di sana Sabtu lalu.
Exco Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Dr Yaakob Sapari hari ini tampil dalam satu sidang media untuk menjelaskan isu sebenar di sebalik tuduhan tersebut.
“Hakikatnya, tanah itu yang sebelum ini milik TKPM (Taman Kekal Pengeluaran Makanan) yang diusahakan oleh Kementerian Pertanian sudah diberi milik kepada Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) pada tahun 2007 iaitu sebelum Pakatan Rakyat mentadbir di negeri ini.
“Jadi, dakwaan bahawa Kerajaan Negeri sekarang  merampas tanah berkenaan daripada petani adalah meleset sama sekali, kemungkinan ia dilakukan oleh pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan atas isu status tanah tersebut” jelas Yaakob.
Menurutnya lagi, walaupun diputuskan oleh Mesyuarat Exco bahawa tanah itu milik KDEB, Kerajaan Negeri masih menjalankan perbincangan dengan pihak KDEB bagi membolehkan penduduk setempat memperoleh hasil daripada tanah itu.
“Pihak KDEB bersetuju untuk membenarkan petani mengusahakan tanah itu dengan syarat mereka perlu menyewa tanah tersebut daripada pihak KDEB.
“Sehubungan itu, kita akan mengadakan pertemuan antara petani dengan pihak KDEB bagi menjelaskan terma yang lebih jelas dengan cadangan tersebut,” terang Yaakob sambil menambah pertemuan itu dijangka berlaku pada April nanti.
Tanah tersebut berkeluasan 745 ekar dan diusahakan oleh 35 petani yang mengusahakan ternakan ikan dan juga pertanian seperti penanaman buah-buahan.
Semalam, media pro-BN menyiarkan laporan menyatakan Kerajaan Negeri mengeluarkan notis 14 hari kepada 22 petani. Bagaimanapun, ketika ditanya, Yaakob menjawab kesemua yang mengadakan demo tersebut bukanlah petani yang dikatakan mengusahakan kawasan berkenaan.

No comments:

Cerita Dolu Dolu