Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, January 24, 2011

SETUJU CADANGAN DAN TINDAKAN INI

Sebaiknya juga (walau tentu ramai membantah) menetapkan menurut kategori seperti berikut.

1. Warna plastik sampah menurut jenis/kategori sampah.
2. Hari kutipan - contohnya Isnin, Rabu dan Jumaat sampah buangan dapur, Selasa dan Khamis bahan boleh kitar semula.
3. Sampah yang bercampur tidak akan dikutip oleh kontraktor pemgutip sampah - didikan.

Masalahnya bolehkah ianya dilaksanakan? Boleh tetapi akan mengambil masa. Taiwan mengambil masa 10 tahun untuk penduduk dididik dan boleh mengasingkan sampah. Masalah pendatang asing dan penyewa mungkin masalah paling utama yang perlu diselesaikan serta pembuangan ke sungai atau longkang yang dijangka akan bertambah  buruk apabila dilaksanakan. Pendidikan harus dimulakan di sekolah. Bolehkah? Boleh jika benar-benar ikhlas serta tiada agenda terlindung.

MUNGKIN KALAU DILAKSANAKAN, TOKEH KILANG PLASTIK TERSENGIH SRONOK? Bukan pilihan atau dipolitikan tetapi harus dilaksanakan sebelum kita menyesal.

Saya berani mengatakan ianya boleh kerana saya dan ramai keluarga di taman ini melaksanakannya. Sampah kitar semula tidak dibuang tetapi dikumpul dan dihantar ke surau. Berhemah terhadap alam selain menambah dana untuk surau. 

SAMBIL MENYELAM MINUM AIR.

Wajib asing sampah pada 2013

Chor Chee Heung


DEWAN Rakyat sebelum ini pernah diberitahu sisa pepejal atau sampah yang dibuang oleh penduduk negara ini hanya akan mencecah 30,000 tan sehari menjelang 2020. Malangnya berdasarkan maklumat terkini, ia telah pun berlaku hari ini.

Antara penyumbang peningkatan mendadak sampah sarap ini dikaitkan dengan kebanjiran kira-kira tiga juta pendatang asing di negara ini.
Keadaan menjadi semakin mendesak apabila kempen-kempen kitar semula dianjurkan oleh kerajaan sehingga kini masih belum boleh dibanggakan, walaupun tahap kesedaran terhadap aspek tersebut menampakkan kesan.
Di sebalik kekalutan tersebut, wujud golongan tertentu yang menjadikan ia sebagai punca pendapatan.

KUALA LUMPUR 23 Jan. – Kerajaan bakal mewajibkan isi rumah di negara ini untuk mengasingkan sampah kepada dua kategori iaitu bahan yang boleh dikitar semula dan sisa pepejal sebelum ia dikutip oleh pihak berkuasa pada 2013 nanti.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung berkata, sebelum langkah itu dikuatkuasakan, satu siri kempen bagi meningkatkan kesedaran orang ramai untuk mengasingkan sampah-sarap akan dilaksanakan dalam tempoh dua tahun ini.

No comments:

Cerita Dolu Dolu