Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, December 07, 2010

ISU BELI TANAH UNDERVALUE KE BELI RUMAH UNDERVALUE?


PETIKAN :

“Saya membeli rumah saya dengan harga pasaran semasa yang dinilai oleh beberapa penilai hartanah dan melalui pinjaman bank, justeru saya tidak takut untuk ke Mahkamah menjelaskannya,” kata beliau.

Khir Toyo lepaskan jawatan Ketua Pembangkang, mahu kekal Adun

December 06, 2010
KUALA LUMPUR, 6 Dis – Datuk Ser Dr Mohd Khir Toyo yang hari ini didakwa berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7, Shah Alam memutuskan untuk melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuat kuasa serta-merta.
“Saya akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuat kuasa serta-merta,” kata beliau dalam tulisan blognya petang ini.
Berkenaan jawatan dalam parti, kata Dr Khir (gambar), beliau menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti.
“Jika ia menjadi masalah besar kepada parti, saya rela mengundur diri. Namun sebagai wakil rakyat, saya akan terus berkhidmat walau atas platform mana pun sehingga mahkamah membuat keputusan.”
Beliau juga merupakan Ketua Umno Sungai Besar.
Pagi tadi, Dr Khir, 45, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.
Beliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.
Dr Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Panjang merangkap Ketua Pembangkang DUN Selangor itu didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Beliau merupakan Menteri Besar Selangor ke-13, dan memegang jawatan itu dari
Ogos 2000 hingga Februari 2008 dan dilantik sebagai Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Selangor.
Dr Khir berkata, beliau mengucapkan terima kasih kepada pihak pendakwa raya yang menghadapkannya ke mahkamah kerana ini memberi peluang kepadanya mmenjelaskan isu ini dalam mahkamah dan membersihkan dirinya.
“Ini juga bermakna rumah saya bukanlah berharga RM24 juta seperti yang dituduh oleh pembangkang.
“Saya membeli rumah saya dengan harga pasaran semasa yang dinilai oleh beberapa penilai hartanah dan melalui pinjaman bank, justeru saya tidak takut untuk ke Mahkamah menjelaskannya,” kata beliau.
Kata Dr Khir, apa yang beliau harapkan ialah perbicaraan dilakukan secepat mungkin, bukannya ditangguh-tangguhkan bagi menghalang daripada bergiat dalam politik.

No comments:

Cerita Dolu Dolu