Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, July 21, 2009

Nyalakan lilin adalah budaya Cina

Ekoran dari kematian secara misteri yang menggemparkan seluruh negara ke atas Setiausaha Politik kepada Exco Kerajaan Selangor di Bangunan SPRM Selangor, dan membawa kepada beberapa sidang media dan perhimpunan yang diadakan diseluruh negara termasuklah yang telah dianjurkan olah Pakatan Rakyat Negeri Perak yang dihadari oleh DS. Muhammad Nizar Jamaluddin dan saya sendiri..

Isu yang sedang dibicarakan ialah mengenai tindakan kami berada dalam majlis yang kononnya memperingati kematian Teoh Beng Hock dan memegang lilin dan dikaitkan dengan tindakan kami yang kononnya bercanggah dengan ajaran Islam.

Berkebetulan sebagai seorang Cina Islam saya rasa terpanggil untuk menjawab isu tersebutAkhbar Sinar Harian edisi pada hari ini pada perenggan pertama, kedua dan ketiga menyiarkan kenyataan seperti berikut :- seterusnya

Nenek saya bukan melayu jadi kadangkala saya juga menggantung tanglung atau membakar colok (sekarang tak dah sebab asap makanan jin jadi elakkan) adakah saya sudah tidak islam? Saya rasa tidak kerana itu merupakan budaya dan bukan hal keagamaan.

Walhal banyak amalan Melayu yang lagi tak seharusnya di laksanakan seperti bersanding dsbnya.

Wallahualam.

No comments:

Cerita Dolu Dolu