Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, October 11, 2005

Menjelang Syawal (walaupun lambat lagi)

Dalam kita berseronok bergembira untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri, jangan dilupa perkara-perkara berikut. Sebelum itu hayati dahulu ayat di bawah ini. Surah 109 : Al-Kafirun
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُون
وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Terjemahan ayat Surah Al-Kafirun : 109
[1]Katakanlah (wahai Muhammad) Hai orang kafir!
[2]Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
[3]Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
[4]Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
[5]Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
[6]Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku.
Di perturunkan kenyataan dari Mufti Perak.
Haram merayakan perayaan orang-orang kafir

Ipoh 8 Ramadhan 1425 @ 12 Okt 2004 - Orang-orang Islam adalah dilarang sama sekali mencampuradukkan perayaan orang Islam dengan perayaan orang-orang kafir dalam apa jua bentuk sekalipun.
Menyentuh tentang para peniaga yang menggunakan perkataan "Deeparaya" yang dipercayai dari perkataan Depavali dan Hari Raya, adalah haram bagi umat Islam menggunakan perkataan itu meskipun bagi gimik melariskan jualan mereka.
Ustaz Zamri Hashim berkata demikian melalui radio Malaysia 3 Ipoh dalam siaran Soal Jawab Agama, pagi ini.

Menurut Ustaz Zamri lagi, umat Islam adalah diingatkan kepada surah Al-Kafirun yang menyebutkan amaran Allah bermaksud " Bagimu (orang kafir) agamamu dan bagi ku agamaku"
Hukum merayakan perayaan orang-orang kafir sudah disepakati oleh Jawatankuasa Syariah Negeri Perak sebagai salah satu perbuatan yang diharamkan.
Justeru itu umat Islam adalah dilarang merayakan perayaan orang-orang kafir biar dalam apa bentuk, secara bersama atau menghadiri perayaan itu. Biarkanlah orang-orang kafir merayakan mereka mengikut cara mereka tanpa melibatkan diri kita selagi kita mengakui keIslaman kita.
Semenjak 1998 kita mula diperkenalkan dengan Kongsi-Raya selama 3 tahun berturut-turut dan diteruskan lagi apabila Aidilfitri disambut serentak dengan Christmas. Nasib baik masa itu tidak diwar-warkan Merry Raya atau Merry Aidilfitri pulak. Sekarang Deeparaya dan mungkin tahun hadapan ada Raya-Valli? Jadi haruslah berhati-hati dengan sebarang kenyataan yang dikeluarkan. Disebabkan kenyataan tersebut dikeluarkan oleh Mufti Perak, kenyataan tersebut selalunya akan hilang di arus perdana. Satu-satunya Mufti dibawah kerajaan BN yang dilarang memberi ceramah di Selangor. Sekadar renungan.

No comments:

Cerita Dolu Dolu