Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, September 22, 2005

Isu Air di Lembah Kelang

Merujuk kepada berita-berita dalam akhbar hari ini

Utusan Malaysia
Air di Lembah Klang cukup 15 hari sahaja
Oleh:  ISMAIL DAUD
SHAH ALAM 21 Sept. - Kawasan Lembah Klang bakal mengalami gangguan bekalan air yang serius termasuk kemungkinan menghadapi catuan.
Ia ekoran paras air di Empangan Hulu Selangor yang membekalkan air kepada 65 peratus daripada 7.3 juta penduduk di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya semakin kritikal dan hanya mampu bertahan untuk tempoh 15 hari saja jika hujan tidak turun di kawasan tersebut.
Jika keadaan itu berlaku, ia mengulangi krisis air pada 1997 dengan sebahagian besar penduduk Lembah Klang terpaksa mengalami catuan air. . .
lagi di sini.
The Star
Water level at Sungai Selangor dam still dropping
SHAH ALAM: Despite the rains over the past few days, the level at the Sungai Selangor dam dropped another 1% in just one week, creeping ominously closer to the critical 30% mark.
“Yes, the situation is worrying. The dam level was at 40% last week. Then it became 39% a day ago. We must start to save water,” Datuk Dr Mohd Khir Toyo said yesterday.
Lagi berita di sini.
Masalah air paling kritikal pernah berlaku pada tahun 1997 di mana ada syarikat yang terpaksa di tutup sementara akibat kekurangan air terutama syarikat yang menggunakan air yang banyak seperti pengeluaran wafer untuk industri cip dan elektronik. Begitu juga dengan industri pemakanan. Pada tahun 1997, keadaan yang amat kritikal tersebut menyebabkan ada suara-suara yang mengatakan industri akan meninggalkan Malaysia.
Kenapa masalah ini berlaku merupakan igauan kepada semua. Dalam keadaan hutan hujan yang semakin berkurangan, aliran air yang tiada tapisan, cuaca bumi yang berubah-ubah di mana keadaan panas melampau ataupun sejuk melampau sebenarnya bukanlah perkara yang pelik kerana sesungguhnya plate bumi bergerak sebanyak 15cm setahun. Bayangkan jika 100 tahun atau 1,000 tahun. Pergerakan ini juga punca gempabumi. Aktiviti manusia mempercepatkan senario tersebut sahaja. Kemarau berlaku bukan sahaja di Malaysia tapi di kebanyakan tempat di dunia di mana suhu meningkat tinggi. Gurun semakin meluas, kebakaran dan jerebu memburukkan lagi keadaan.
Tindakan pro-aktif. Sebagai rakyat, kita harus cuba berjimat cermat dalam penggunaan air. Cara yang mudah seperti mengurangkan basuhan baju jika menggunakan mesin basuh di mana secara tidak langsung menjimatkan elektrik. Pengurangan tersebut bermakna basuh dalam kuantiti yang banyak serentak bukan sedikit-sedikit. Kita juga boleh berjimat dengan cara membasuh kereta menggunakan baldi dan bukan air terus dari paip.
Jika diambil kira 1997, masalah air di rumah saya mungkin kurang berbanding rumah ibu saya. Tahun 1997 amat kritikal tetapi alhamdulillah air di rumah saya tiada banyak catuan. Mungkin laluan paip yang sama dengan hospital dan industri membantu. Dalam pada itu, persiapan bekas-bekas tadahan sudah mula di atur untuk persediaan walaupun pada 1997, air yang saya tadah tidak pernah diguna kerana tiada catuan.

No comments:

Cerita Dolu Dolu