Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, November 01, 2012

AES MENDIDIK MASYARAKAT? ATAU UNTUNGKAN KRONI


Jika benar AES dipasang untuk mendidik serta mengurangkan kemalangan kenapa AES beroperasi 24 jam? Kerajaan mengatakan mereka mengambil contoh negara maju yang telah menggunapakai sistem ini. IYO LAH.


Dibawah adalah berita AP (dalam BI) yang menerangkan penggunaan SC (Speed Camera) di Chicago.

Beza antara kita dengan mereka?

1. Dia:  ada masa operasi dan kawasan tumpuan iaitu sekolah dan taman. Operasi juga  menurut masa persekolahan dan beroperasi pada hari Isnin hingga Jumaat sahaja. 
    Kita : tiada garismasa 24/7. Sekolah cutipun kena bawak 30km/j di kawasan sekolah.

2. Dia. Jika had kelajuan lebih adalah kurang dari 6 mph (10kmh) tiada saman; jika had lebih antara 10kmh ke 17kmh 50% (USD50) dan jika lebih 18kmh jumlah saman penuh (USD100).
    Kita. Lebih 1kmh - saman penuh RM300

3. Dia; Kamera diletak ditempat mudah berlaku kemalangan akibat kecuaian dan merbahaya iaitu kawasan lampu isyarat, sekolah dan taman (safety zone) untuk mengurangkan risiko kemalangan. MATLAMAT : menyelamatkan nyawa terutama kanak-kanak.
    Kita : Di letakkan ditempat yang boleh MEMASTIKAN saman boleh dikeluarkan. MATLAMAT: mengurangkan kemalangan? HA HA HA

4. Dia (di Australia); Papantanda makluman kamera diletak ditempat boleh dilihat dan besar.
    Kita ; Kalau boleh letak bawah pokok supaya tak nampak. Kecik pulak tu.

5. Dia : Kamera otomatik membantu Majlis Perbandaran Tempatan (selain pendapatan) memastikan persekitaran jalanraya yang selamat juga kurang kerja polis.
    Kita : AES jalan, polis pun tembak jugak - Saman Double Barrel. Ada yang sudah kena saman AES juga saman POLIS dalam jarak kurang 10 km. (Sayangnya saya tak dapat contoh yang banyak untuk kes ini sebagai rujukan)

KESIMPULAN SAYA : AES yang mengenakan saman tanpa kompromi membebankan rakyat. Jika perbandingan di Chicago digunapakai, anggapkan saman maksima tersebut 10% dari pendapatan bulana makanya pendapatan bulanan rakyat Chicago adalah USD1,000 (walaupun ianya tidak benar) dibandingkan dengan rakyat Malaysia yang perlu membayar RM300 sekali saman, jika ianya 10% dari gaji bermakna pendapatan minima secara purata pemandu kereta di Malaysia adalah RM3,000. Ironinya, ramai juga yang kena saman AES adalah mereka yang layak menerima BR1M yang bermakna berpendapatan kurang dari RM3,000. 

Mungkin niat asal benar ianya untuk mendidik tetapi terlalu banyak kepincangan dan keraguan dalam perlaksanaan AES yang menimbulkan persepsi tidak lain tidak bukan bertujuan mengaut keuntungan apatah lagi ianya diuruskan oleh pihak swasta yang pastinya berorientasikan keuntungan bukannya khidmat sosial (CSR).

Quinn signs speed camera bill for Chicago

February 6, 2012

The Associated Press

Listen to Alex Keefe, Kristen McQueary and Wired editor Thomas Goetz discuss the speed cameras.
00:00
15:37
Chicago will be able to use automatic speed enforcement cameras to monitor drivers around the city's parks and schools and issue up to $100 tickets to motorists under a law signed Monday by Gov. Pat Quinn.
Starting in July, cameras may operate on school days from 6 a.m. to 8:30 p.m. Monday through Thursday and 6 a.m. to 9 p.m. on Friday. They also can operate near parks from an hour before opening to an hour after closing.
Those going 6 mph to 10 mph over the speed limit face $50 fines and those going 11 mph over would face a $100 fine.
"Safety is paramount when it comes to children," Quinn said at a high school on the city's South Side. "If we can save lives, children's lives in particular, I think that's a worthy goal."
Critics, however, have argued such cameras don't improve safety and are used to generate big revenue for local governments.
Chicago already has red-light cameras at some intersections. The revenue from the red-lights cameras in 2010 was about $66 million, according to city officials. The Chicago Tribune, which analyzed federal data on crashes between 2005 and 2009, found that of the 251 pedestrian deaths in the city, less than half occurred in the "safety zones" and less than one-quarter involved speeding.
Quinn dismissed the criticism, saying his decision was based on safety.
About one-third of the approximately 405,000 students enrolled in Chicago Public Schools walk to school, according to district officials.
Chicago Mayor Rahm Emanuel had pushed for the legislation and called it a good day for Chicago.
"All this requires is that drivers obey the law near schools and parks to ensure the safety of our kids," he said in a statement.

2 comments:

hanz azdi said...

Brilliant! TAPI 'lembu' tetap 'lembu' takkan jadi 'kancil'... depa tetap dgn 'janji ditepati (dgn operator AED ni)' & 'rakyat didahukukan (saman)'.

Goddarmnit... ABU the ONLY choice we have!

hanz azdi said...

ops... ralat: AES, not AED!

Cerita Dolu Dolu