Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, November 07, 2005

Cuti Raya Orang Bandar?

Adeh lah....komputer di rumah buat hal jadi langsung takde posting kali ni. Gambar pun tak boleh nak up-load. Tak mengapalah... Hari ni saya nak mengisi kekosongan blog selama seminggu dengan kisah cuti raya saya sebagai orang bandar yang bermula dari 29 October 2005 hingga 6 November 2005.

29 Oktober 2005
Pagi-pagi pergi kekedai beli barang untuk persiapan berbuka puasa kerana bonda tercinta dan adik-adik nak datang berbuka. Petang pergi ke pasar malam. Dah ada yang jual daun kelapa untuk ketupat. Beli lah se ikat. Nampaknya tahun ini daun kurang dan makin mahal. Tahun ini saya guna taktik baru. Beli, simpan dan anyam bila perlu sahaja.
30 Oktober 2005
Pagi pergi ke rumah adik ipar sebab ada hal peribadi untuk diuruskan. Balik ke rumah sudah hampir petang. Malam masa terawih sempat pesan kat tokeh ayam suruh simpan dua ekor. Takut-takut nanti tak sempat beli.
31 Oktober 2005
Pergi ke PKNS cari baju melayu sebab adik ipar cakap baju di Jln TAR tu dah habis stok. Nasib baik dapat yang hampir sedondon dengan anak isteri. Sempatlah pergi ke bank untuk bayar apa-apa yang outstanding. Sampai pagi pukul 09:35.... Dah no #48!!! Ramainya orang....
1 November 2005
Deepavali. Pergi ke pasar seksyen 6 nak cari daging dan daun ketupat. Daging tu okaylah, daun ketupat dah habis. Belilah dalam 20 yang sudah siap di anyam.... tak cantik langsung. Beli juga barang-barang dapur yang lain untuk persiapan hari-raya. Malam ni adalah malam akhir terawih.... sayu jugak rasa meninggalkan ramadan.
2 November 2005
Sehari sebelum hari raya. Pagi-pagi lagi sudah bersiap untuk kerumah ibu mertua/adik ipar untuk acara masak-memasak. Sampai di sana maid tertinggal daun kelapa dan yang telah saya anyam. Nasib baik yang beli semalam 20 ketul tu ada. So? Kena lah start dari mula balik. Cari daun dan anyam.... daun comel sangat lah pulak.... dapatlah hampair 90 ketul, 20 untuk ketupat nasi dan selebih untuk ketupat pulut. Selepas zohor saya bertolak kerumah bonda untuk meninjau situasi. Prepare untuk masak rendang, kena chef ni turun gak baru nak jalan...ha ha ha.... Dalam pukul 6:00 rendang belum kering suruh adik sambung sebab saya perlu balik. Berbuka dirumah adik ipar dan sesudah solat maghrib, balik ke Shah Alam sebab nak bersiap untuk takbir pula. Pergi surau, takbir dan mula bertakbir dari rumah ke rumah.... adalah 5 rumah.... jadi lah....
3 November 2005
Selamat Hari Raya!!! Pagi-pagi lagi sudah bergerak ke rumah adik ipar. Nasib baik sempat solat aidil fitri di Masjid Pandan Indah. Sesudah makan dan sermaaf-maafan, bergerak ke rumah pak mertua di Keramat pula. Adik, abang dan kak ipar pun ada sekali. Pukul 11:00 bergerak ke Ampang rumah bonda.... sorang pun takde... ropanya semua dah pergi ke rumah makcik di masjid Lembah Jaya. Lets go! kemudian kembali ke rumah bonda. Rumah lain? Semorang balik kampung.... lepak lah sambil menonton konsert reunion AF3. Hari ini dalam sejarah.... sampul raya kurang bertaburan. Cuma beberapa helai dari bank-bank ternama. Mungkin sebab sampul raya tahun ni ada premium. Sampul raya Mawi.... fanatik ramai tu.... Malam selepas konsert bertolak kerumah adik ipar di Pandan Indah, lepak dan makan-makan. Malam pukul 10:00 balik rumah.
4 November 2005
Pagi-pagi bersiap ke Kajang rumah makcik sambil tinggalkan pesan kat maid suh masak ketupat nasi. Sebab hari ni Jumaat, kena balik awal sikit. Tengahari sampai rumah.... ada ke Astro tayang DS1 waktu tu.... orang nak gi solat Jumaat la... Sesudah solat keluar sekejap ke klinik amik ubat sebab orang rumah kurang sihat tapi tiada masalah besar. Balik, lepak-lepak dan siap-siap memasak untuk menyambut tetamu. Sepupu-sepupu datang jam 4:00. Hidangan semestinya ketupat, rendang, sayur lodeh dan spagetti special permintaan orang mengandung. Tak baik hampakan.
5 November 2005
Pergi jalan-jalan ke Shah Alam Mall sebab orang rumah nak potong rambut. Kedai bukak ke? Agaknya sebab saloon tu kepunyaan bangsa cina. Sampai sana bebudak turun pi main game PS2. Kedai tutup rupanya, kedai komputer pun tutup. Selepas makan di Dim Sum, balik rumah. Hari ni maid takde sebab dia pergi KLCC berjalan raya? Apa nak makan tengahari? Boring pulak asyik ketupat aja. Mamee Kari Berapi Sllrrpp Mawi menjadi hidangan. Malam bercadang nak tidur dirumah bonda... perut masuk angin pulak....tentu penangan banyak makan pulut. Tidur sampai kepagi.
6 November 2005
Pergi ke rumah rakan orang rumah di Keramat kemudian kerumah makcik di Ampang Indah. Hujan lebat beserta angin kencang. Relax dulu.... sesudah reda, pergi rumah makcik di Lembah Jaya Utara. Pergi rumah bonda dan lepak lagi sambil layan Konsert Akhir (U) AF3. Malam pergi rumah adik ipar di Puchong Perdana. Diorang baru balik dari Kelantan. Sampai di rumah pukul 11:30 malam.
Best kan? Raya di bandar, tiada traffic jam.... tiada pressure....

No comments:

Cerita Dolu Dolu