Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, August 12, 2010

MELAKA BOLEH ! Sekarang kita tahu sebab apa perlu sekolah spesel.

Pasangan buang bayi waktu sahur 

MELAKA - Ketika umat Islam sedang sibuk bersahur, seorang wanita tergamak membuang bayi perempuan yang baru dilahirnya ke dalam tong sampah hadapan kilang tempat dia bekerja di Ayer Keroh, dekat sini, semalam. 

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi itu, wanita itu dipercayai panik selepas melahirkan bayi dalam tandas kilang itu dan bertindak bersama kekasihnya membuang bayi itu dalam tong sampah. 

Bagaimanapaun, usaha mereka untuk 'melenyapkan' nyawa bayi seberat 1.5 kilogram itu gagal apabila dijumpai pengawal keselamatan kilang terbabit. 

Bayi yang diletakkan dalam sebuah beg kain ditemui pengawal keselamatan, Muhamad Asri Shaari, 44, dalam keadaan masih bernafas dan bertali pusat di dalam tong sampah yang terletak di bawah pokok berhampiran pondok pengawal.: 

Muhamad Asri berkata, ketika kejadian, dia sedang menghisap rokok sambil bersembang dengan dua rakan perempuan, sebelum didatangi seorang pekerja lelaki kilang itu. 

Menurutnya, lelaki itu meminta kebenaran keluar sebentar yang disangka hendak bersahur. 

Dalam masa sama, Muhamad Asri sebenarnya sedang menunggu giliran masuk ke tandas, selepas dua rakannya itu memaklumkan ada seorang wanita dalam tandas di sebelah pondok pengawal. 

“Ketika itu saya ada terdengar tangisan bayi seperti baru lahir dan saya beritahu dua orang kawan saya, tetapi disebabkan bunyi tangisan itu sekejap saja jadi kami membiarkan dan mengganggap bunyi ituadalah nada dering telefon bimbit saja,” katanya . 

Bagaimanapun, katanya, selepas beberapa saat dua rakannya ternampak wanita dalam tandas menghulurkan sesuatu kepada lelaki itu melalui tingkap tandas sebelum membuangnya ke dalam tong sampah. 

Mereka yang mencurigai perbuatan kedua-dua pekerja terbabit memaklumkan kepada Muhamad Asri sebelum dia memeriksa sendiri tong sampah itu. 

“Saya membuka penutup tong sampah dan ternampak sebuah beg. Saya kemudian mengangkat beg itu tetapi meletaknya semula ke dalam tong sampah, selepas beg itu bergerak-gerak. 

“Saya buka beg itu dan nampak bayi yang masih bertali pusat dan terdapat kain merah di lehernya,” katanya kepada :Sinar Harian:, di sini, semalam. 

Muhamad Asri kemudian memanggil kedua-dua pasangan terbabit yang dipercayai telah bertunang sebelum menghubungi polis. 

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, pihaknya sudah menahan kedua-dua pasangan itu, semalam. 

Beliau berkata, kedua-duanya ditahan di kawasan kilang tempat mereka bekerja selepas siasatan awal dilakukan. 

“Kedua-dua suspek berasal dari Gemas, Negeri Sembilan dan baru sebulan bekerja di kilang itu ditahan reman hingga 14 Ogos ini,” katanya di Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK), semalam. 

Mohd Adnan berkata, bayi itu kemudian dibawa ke Hospital Melaka (HM) untuk menerima rawatan. 

Menurutnya, kes disiasat di bawah seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana membuang bayi yang baru lahir dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tujuh tahun dan denda.

No comments:

Cerita Dolu Dolu