Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, October 07, 2010

PENJUAL BATU NISAN BUKAN ISLAM CAMANE PULA? Check tak?

Salah guna ayat al-Quran 
KLUANG- Sebanyak 369 barang hiasan yang mengandungi kesilapan ayat al-Quran dirampas Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran, Kementerian Dalam Negeri (KDN) Johor dalam operasi bersepadu bersama Pejabat Kadi Kluang, semalam. 

Kadi Kluang, Mohd Khalil Md Noor berkata, operasi bersepadu ini ke tiga premis yang menjual barang-barang hiasan al-Quran yang mengandungi kesilapan dari segi ayat al-Quran dan sebagainya. 

“Operasi dijalankan di sekitar bandar Kluang dan dalam operasi tersebut, kami telah berjaya merampas barang-barang hiasan al-Quran di salah sebuah premis menjual barangan serbaneka. 

“Sebanyak 369 barang hiasan dirampas kerana pemilik kedai bukan Islam dan menjadi satu kesalahan apabila orang bukan Islam menjual barang-barang hiasan yang mengandungi ayat al-Quran 

“Malah, ianya juga terdapat dalam garis panduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tahun 2008 bagi garis panduan pembuatan, pengendalian dan penjualan dan pelupusan bahan-bahan penerbitan dan perhiasan yang mengandungi ayat-ayat al-Quran yang menggariskan bahawa semua aktiviti pengendalian dan penjualan bahan-bahan yang mengandungi ayat-ayat suci al-Quran hendaklah dilakukan oleh hanya orang yang beragama Islam,” katanya kepada: Sinar Harian:. 

Mohd Khalil berkata, kesalahan tersebut boleh didakwa di bawah Seksyen 14(1) Akta Pencetakan Teks Al-Quran (Pindaan) 1998 dan jika sabit kesalahan, boleh dikenakan denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya. 

Kesalahan itu juga katanya, telah terkandung dalam keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa kali ke-13 pada 1 dan 2 Julai 1985. 

Dalam keputusan tersebut orang bukan Islam adalah diharamkan atau tidak boleh menulis, mengukir, membentuk, mempamerkan dan menjual barang-barang yang mengandungi ayat-ayat al-Quran. 

“Dalam operasi yang dijalankan pada hari ini (semalam), kessemua maklumat yang diperoleh adalah hasil daripada maklumat orang awam dan juga siasatan yang kita dijalankan,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Kami pengedar batu nisan marble menjual secara
runcit dan borong, perhidmatan penghantaran ke
rumah sekitar Lembah Kelang, Seremban, Tampin,
Alor Gajah dan Johor Bharu.
Untuk maklumat lanjut sila hubungi:
www.batunesan.com

hafiz 0193356160 atau email hafiz@batunesan.com

helmy 0122421887 atau email helmy@batunesan.com

Cerita Dolu Dolu