Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Sunday, September 19, 2010

APA BEZA DENGAN BENDERA DI INDONESIA?

Bantahan anti-Jepun meluap-luap di China


RIBUAN penduduk Hong Kong semalam menyertai bantahan anti-Jepun sempena ulang tahun ke-79 penaklukan Jepun ke atas China semalam.


BEIJING - Puluhan ribu rakyat China menyambut ulang tahun ke-79 penaklukan Jepun semalam dengan melancarkan siri bantahan anti-Jepun terbesar di lima buah bandar raya sehingga keadaan menjadi hampir tidak terkawal.
Tunjuk perasaan berlaku ketika Beijing cuba meredakan kemarahan rakyatnya susulan krisis penahanan sekumpulan nelayan China oleh pihak berkuasa Jepun bulan lalu yang mencetuskan pertelingkahan diplomatik paling buruk.
Kumpulan penunjuk perasaan melaungkan slogan 'Hapuskan syaitan Jepun' sambil memijak bendera Jepun di luar Kedutaan Jepun di sini sebagai memperingati peristiwa tentera Jepun mula menceroboh China pada tahun 1931.
Sentimen anti-Jepun juga dilapor di Shanghai, Shenzen dan Shenyang apabila ramai mengadakan protes terhadap tindakan Jepun masih menahan nelayan China berhampiran Kepulauan Diaoyu yang dituntut dua negara jiran itu.
Di Hong Kong, penunjuk perasaan meminta penduduk pulau bekas jajahan British itu untuk memboikot gedung-gedung perniagaan milik firma Jepun selain memulaukan semua produk keluaran Negara Matahari Terbit itu.
Tokyo setakat ini tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung siri tunjuk perasaan di China selain isu pertikaian tuntutan bertindih Kepulauan Diaoyu dan kemelut penahanan nelayan China baru-baru ini. - AP

No comments:

Cerita Dolu Dolu