Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Friday, January 14, 2011

RENUNG RENUNGKAN

l-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata:“Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan di antaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. 

Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Di kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

Semasa kecil aruah atuk saya yang berkhidmat sebagai siak/bilal di Masjid Batu 4 Batak Rabit akan memanjat menara masjid untuk melaungkan azan selepas memukul kentung. Zaman di mana kemudahan PA belum ujud. Harus kita ketahui kenapa masjid mempunyai menara yang tinggi. Zaman berubah, menara dipasang speaker dan dikuatkan hingga sesetengahnya mengganggu bacaan imam surau/masjid berdekatan. Ada juga yang memasang bacaan Al-Quran melalui kaset atau CD dan mengganggu mereka yang beriktikaf di masjid atau sedang solat sunat.

Bayangkan bilal masjid Negeri Shah Alam panjat menara nak melaungkan azan. Lepas seminggu mau luruh kepala lutut.

No comments:

Cerita Dolu Dolu