Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Friday, September 17, 2010

ZAKAT DAN PEMBAHAGIAN - Salah beri zakat pada bukan Islam?

Ramadan yang lepas tentu semua telah membayar zakat fitrah masing-masing. Wang zakat adalah layak diberi kepada asnaf zakat (asnaf yang lapan). Untuk lebih lanjut mungkin boleh klik link di bawah. 
Saya hi lite kan ASHAF MUALLAF untuk tatapan kerana kita dengar gegak gempur semasa ada pendapat dan cadangan wang Zakat Selangor di berikan juga kepada bukan Islam semasa awal pemerintahan kerajaan PR. Ramailah pencacai-cacai yang perasan ularmak memberi komentar - dengan kata lain tindakan atau cadangan tersebut SALAH dari segi hukum agaknya? TAPI takde sapa pulak nak cerita fasal tafsiran seperti yang dicatatkan dalam laman web MAIWP ini ye? Kenapa? 
Antara ciri-ciri saya hi-litekan lagi sekali agar lembut hatinya kepada Islam DAN agar tidak jadi Kafir Harbi, jadi Kafir Zimmi. Tapi kena pastikan Muslim tak melarat dahulu. 
Saya pernah buat entry fasal ini lama dahulu.... (kena carik balik tak pasti mana....) Saham Security bukan asnaf yang lapan - period. 


MAKLUMAT DARI MAIWP


ASNAF MUALLAF

Mereka yang dijinakkan hatinya atau yang diharapkan kecenderungan hatinya untuk menerima Islam atau yang memeluk Islam (tetapi belum kukuh Islamnya). Ianya dibahagikan kepada dua iaitu: 
 
Beragama Islam
  • baru memeluk agama Islam
  • ketua-ketua kaum Islam yang baik hubungan dengan ketua-ketua kumpulan bukan Islam yang sejawatan atau sama taraf dengannya
  • ketua-ketua kaum Islam yang masih lemah iman tetapi masih ditaati oleh orang-orang yang di bawah pimpinannya
  • orang-orang Islam yang tinggal di perbatasan yang berhampiran dengan negara musuh Islam
Bukan Beragama Islam
  • boleh dipujuk supaya masuk Islam
  • boleh dipujuk supaya tidak merbahaya kepada orang Islam

No comments:

Cerita Dolu Dolu