Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, September 13, 2010

HARAP TIDAK BERLAKU DIHARIRAYA.

Di laman mukabuku saya, saya catitkan begini, sehari sebelum hari raya sebelum berita dibawah ini keluar:


"ANDA! Seronok ber FB tapi JANGANLAH terlebih rajin menulis segala perincian bila nak balik kampung, bila sampai kampung, bila nak balik ke rumah balik. Kalau nak ceritakan jugak, baik cerita kunci spare tinggalkan kat mana supaya senang rumah tak payah dipecah - leceh nak repair."

Seorang rakan buat lawak begini : kunci spare letak kat mana? :-P.

Alhamdulillah tiada sebarang kemudaratan berlaku. Belum terdengar kejadian disekitar lagi. 2 hari sebelum raya ada rumah jiran dipecahkan semasa dia pergi berbuka puasa di Masjid.



Perompak manipulasi Facebook 


NEW HAMPSHIRE - Polis di Nashua, New Hampshire, Amerika Syarikat memberi amaran kepada orang ramai supaya berhati-hati dengan maklumat yang dipaparkan pada ruangan status di laman rangkaian sosial se-perti Facebook. 



Amaran itu dikeluarkan berikutan kejayaan melumpuhkan tiga sindiket perompak yang didapati menggunakan :modus operandi yang hampir sama. 



Sepanjang bulan lalu, hampir 50 rumah di Nashua dilaporkan dimasuki perompak semasa penghuni tiada di rumah. 



Hasil siasatan membuktikan, sekurang-kurangnya 18 kes melibatkan situasi di mana penghuni rumah menyatakan pada ruangan status di :Facebook: bahawa dia dan keluarganya tidak akan berada di rumah kerana bercuti. 



Walaupun pengendali laman rangkaian sosial berusaha mengetatkan keselamatan dan menjamin kerahsiaan maklumat yang dipaparkan, orang luar yang bukan 'rakan' di Facebook didapati masih ada cara untuk mengakses maklumat yang dipaparkan. 



Hal ini biasanya berlaku apabila pengguna membuat pilihan membenarkan sesiapa sahaja membaca status atau maklumat asas diri mereka. 



Sindiket jenayah juga dipercayai mungkin menggunakan kemudahan laman sesawang seperti Openbook untuk mengesan maklumat bagi mengenal pasti pengguna yang akan bercuti. 



Pengguna digalakkan menggunakan ReclaimPolicy dan SaveFace (www.untangle.com/saveface) untuk menjamin maklumat yang dipaparkan di Facebook hanya boleh diakses oleh 'rakan'. 



Satu lagi cara paling mudah adalah dengan tidak mengumumkan maklumat bercuti pada ruangan status.

No comments:

Cerita Dolu Dolu