Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, September 14, 2010

TERKINI KES PEMBUNUHAN SOSILAWATI

Polis temui bukti baru 






BANTING – Polis menemui dua telefon bimbit jenis Blackberry dan jam tangan dipercayai milik mangsa pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, bersama tiga individu lain di Ladang Gadong, sejak kelmarin. 





Menurut sumber, dua telefon bimbit itu ditemui dalam tali air berdekatan sebuah restoran makanan segera di sekitar Banting malam kelmarin. 





Bagaimanapun, katanya, pemilik sebenar kedua-dua telefon bimbit itu masih belum dapat dipastikan. 





“Siasatan awal tidak menolak kemungkinan, telefon itu milik salah seorang daripada empat mangsa terbabit. 





“Selain itu, senjata tajam iaitu pisau turut dijumpai dalam sungai berhampiran Ladang Gadong iaitu lokasi di mana abu keempat-empat mayat mangsa dipercayai dihanyutkan. Senjata itu dipercayai alat yang mungkin digunakan suspek dalam kejadian,” katanya. 





Sumber berkata, siasatan lanjut bagi memperoleh bukti lain kes diteruskan pada jam 4 petang semalam di kawasan Sungai Kanchung Laut, kira-kira enam kilometer dari lokasi kejadian.





Menurutnya, seramai tiga daripada lapan suspek dibawa ke lokasi terbabit bagi membantu siasatan yang melibatkan Unit Forensik serta bantuan daripada tiga anggota Unit Selam Marin.





“Siasatan yang dibuat memperoleh petunjuk baru apabila seutas jam tangan dipercayai milik salah seorang daripada empat mangsa ditemui dalam sungai berkenaan. Sehingga jam 6.30 petang semalam, usaha mencari bahan bukti diteruskan polis,” katanya. 





Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di kawasan firma guaman milik suspek bergelar 'Datuk' mendapati tiada pekerja di pejabat malah premis itu turut ditutup. 





Bagaimanapun, kira-kira jam 3.30 petang semalam, terdapat dua anggota polis dilihat memasang garisan polis di kawasan premis terbabit untuk menjalankan siasatan berhubung kes.


12 jam tempoh pembakaran 

SHAH ALAM - Membakar mayat seorang manusia sehingga menjadi abu memerlukan kira-kira 12 jam, kata Pensyarah Tamadun India Universiti Malaya (UM), Dr M Rajantheran. 

Beliau berkata, tempoh panjang itu biasanya menggunakan kayu getah. 

“Sejak dahulu lagi, kaedah membakar mayat secara tradisional bagi kaum India adalah menggunakan kayu api. Kayu api itu disusun di bawah mayat bagi memudahkan proses pembakaran.: 

“Namun, sekarang banyak alat pembakar menggunakan gas dan elektrik yang boleh didapati sekitar ibu kota dan Petaling Jaya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam. 

Rajantheran berkata, terdapat juga kaedah pembakaran lain seperti krematorium, iaitu pembakaran menggunakan gas. 

“Walaupun alat ini dianggap moden dan mendapat permintaan tinggi pada masa sekarang, namun tempoh untuk membakar mayat memakan masa sehingga 12 jam juga. 

“Misalnya, kalau kita hantar mayat untuk dibakar jam 5 petang, jam 10 pagi keesokan harinya barulah mayat itu menjadi abu,” katanya.

Menurutnya, tempoh masa secara saintifik bagi membakar mayat seorang manusia masih belum dibuktikan kerana proses itu bergantung kepada keadaan fizikal mayat yang dihantar untuk dibakar. 

“Bagaimanapun, sehingga kini saya masih belum mendapat fakta mengatakan terdapat mayat dibakar dengan menggunakan najis lembu bagi mempercepatkan proses pembakaran,” katanya.

No comments:

Cerita Dolu Dolu