Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, August 30, 2010

DAN BERFATWA LAH MUFTI PERAK.

“Mereka juga perlu menjaga adab selain tidak didatangi haid bagi wanita, (yang ni boleh lah faham walaupun bukan Islam) manakala bagi lelaki pula tidak berada dalam keadaan junub (yang ni???)” 

Bukan Islam perlu hormati adab masuk surau: Harussani 



SHAH ALAM – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan orang bukan Islam boleh memasuki surau atau masjid asalkan mengikut syarat yang ditetapkan. 



“Sesiapa sahaja termasuk orang bukan Islam boleh melawat atau memasuki ruang solat di dalam masjid dan surau sekiranya lengkap menutup aurat. 



“Mereka juga perlu menjaga adab selain tidak didatangi haid bagi wanita, manakala bagi lelaki pula tidak berada dalam keadaan junub,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam. 



Mengenai kenyataan Musyridul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mempertahankan tindakan Nie Ching, Harussani berkata: “Pada zaman baginda, orang bukan Islam yang memasuki masjid berpakaian menutup aurat, berbeza dengan Nie Ching yang tidak memakai tudung dan hanya berbaju kebaya. 



“Saya berharap pihak tertentu tidak terlalu taksub dan menggunakan alasan politik untuk menghalalkan perkara yang jelas salah,” katanya.

KESIMPULANNYA



1 comment:

muhammadazharalias said...

Semakin lama semakin jelas yg pak mufti ni hanya layak digelar pak mufti umno. Segala fatwi yg dikeluar semuanya dilihat sebagai mengelirukan. Sepatutnya bagi penerangan yg sepenuhnya bukan mengikut kehendak umno semata-mata. Sebagai mufti agama sepatutnya bertindak atas dasar agama dan bukan atas agenda politik tertentu. Apakah kerana kita memegang title mufti kita sesungguhnya benar ? Bagaimana pula pendapat ulama yg lain cthnya TGNA dan Dr. Asri.......

Cerita Dolu Dolu