Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, August 17, 2010

BAYANGKAN UPIN & IPIN PAKAI UNIFORM POLIS.




Ini adalah contoh maskot polis di Jepun. Kenapa perlunya maskot dan fungsi maskot ini? PDRM mungkin boleh guna pendekatan yang nampak kelakar ini untuk menarik kembali kepercayaan rakyat kepada polis. WHY NOT? Kucing ke, Pelanduk ke, UPIN dan IPIN pun boleh. JANGAN PILIH ORANG UTAN.... dah menyampah.



Di bawah adalah fungsi maskot diujudkan dan tugasan mereka menurut ranking yang paling utama.
  1. Penipuan Bank
  2. Keselamatan Jalanraya
  3. Jenayah dan Keselamatan Umum
  4. Penyeluk saku
  5. Ragut

Ianya nampak penuh kebodohan tetapi kostum yang kelakar ini amat berhasil apabila polis hendak mengedar risalah keselamatan. Maskot biasanya menarik minat semua golongan jadi mereka yang biasanya akan mengelak atau tidak mengambil tahu kehadiran seorang anggota polis lebihmudah menghampiri maskot ini. Walaupun mereka mungkin tidak membaca atau membuang risalah tersebut tetapi mereka kebiasaannya ingat saat mereka bertemu dengan maskot tersebut dan kebanyakannya mengingati nama maskot tersebut yang namanya diberi seiring dengan motif atau moto maskot tersebut.
Isu 2 ~ 5 ditujukan kepada kanak-kanak dan umum tetapi #1 khusus kepada golongan warga emas. Ianya kerana sudah bertahun terdapat kes-kes penipuan panggilan telefon kepada warga emas yang memaklumkan ahli keluarga dalam bahaya dsbnya. Ianya berakhir dengan tuntutan wang dan warga emas mengeluarkan wang dengan banyak.
Kebanyakan ATM juga meletakkan poster yang mempunyai gambar maskot ini memberi amaran berkenaan menipuan melalui sistem perbankan ATM (seperti amaran polis sebelum kita mengeluarkan duit di ATM di Malaysia) selain pihak polis menghantar anggota maskot ke Pejabat Pos dan Bank untuk memberi kesedaran kepada golongan warga emas.

No comments:

Cerita Dolu Dolu