Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Thursday, November 11, 2010

KALAU LA OBAMA DATANG DAN BERI SALAM.... HMM...

Presiden AS pandai berbahasa Indonesia 


JAKARTA - Presiden Amerika S:yarikat (AS), Barack Obama disambut seperti seorang selebriti di salah sebuah universiti terkemuka di Indonesia, di mana beliau membuatkan hadirin terpegun apabila ucapannya dipenuhi dengan bahasa Indonesia. 



Ucapan terakhir itu adalah sebagai penutup lawatan penuh nostalgia Presiden AS itu ke Indonesia, iaitu negara dengan populasi umat Islam terbesar dunia di mana beliau menghabiskan masa selama empat tahun semasa zaman kanak-kanaknya. 



Obama menerima tepukan gemuruh apabila memulakan ucapannya dengan kata-kata “Assalamualaikum. Salam sejahtera” yang diucap tanpa sebarang kesalahan sebutan. 



Hampir 6,000 pelajar, pekerja dan pegawai universiti memenuhi dewan utama Universiti Gadjah Mada bagi mendengar ucapan Obama dan bersorak gembira setiap kali Presiden AS itu bercakap dalam bahasa Indonesia. 



“Pulang kampung, nih,” katanya, menyebabkan kesemua yang hadir ketawa besar dan memberikan tepukan gemuruh kepada beliau.



Obama turut mengucapkan kata-kata 'Indonesia adalah sebahagian daripada saya'. 



Obama meninggalkan Indonesia pagi semalam, iaitu kurang 24 jam selepas beliau tiba untuk lawatan rasminya di Jakarta, kelmarin.


No comments:

Cerita Dolu Dolu