Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Monday, August 22, 2005

FAKTA YANG MENYALAHI KE? FAKTA AIR.

Lately anak-anak batuk. Mungkin kesan dari jerebu agaknya walaupun jerebu dah clear. Bila budak-budak batuk apa selalu kita lakukan? First, bagi ubat batuk. Tak kiralah cap ibu dan anak ke, breacol ke. Bila tak baik jugak, kita pegi jumpa doktor. Biasanya doktor bagilah ubat batuk plus ubat demam dan selsema sekali. Kalau tekak merah, bagi sekali antibiotik. Sambil tu nasihat seperti kurangkan minum ais bla, bla bla.
Sebenarnya ini adalah yang di pickup dari seminars yang aku joined/wife aku joined. Ianya menyalahi mana-mana pendapat umum sikit jadi kalau sesapa nak ikut tu kena ada confident - keyakinan. Aku bagi anak-anak aku air sejuk (cold water) yang disimpan di dalam peti ais. Strange sikit bukan? Sebab kalau ikut, batuk disebabkan kepanasan. Itu yang menyebabkan tekak merah. Dah tahu panas, kenapa tak disejukkan? Orang dulu pun kalau batuk selalu buat air asam jawa yang di embunkan (di dinginkan) atau minum air selasih.
Cuma kalau nak buat tu jangan le pakai air paip atau air masak. Air paip tu banyak bahan terampai dan bahan kimia. Air masak tu tak elok sangat juga sebab orang panggil pun air mati. Kalau ada penapis air, mudah atau kalau tidak pun air mineral. Insyaallah, nampak perbedaannya. Aku kat rumah pakai penapis air dah lama tapi yang guna ceramic filter bukan filter biasa. Dari anak aku lahir tak pernah guna air masak cuma air tapis ni je untuk minum dan alhamdulillah semua okay, takde sakit kuat. Kalau nak kira minum air sejuk ni memang bagus dan merupakan sunnah.
Satu nak tambah sebab kawan ada tanya:
Lately kat rumah kitorang pakai RX Shower. Pasang kat shower, so air dia macam air tapis jugak lah. Surprisingly (sebab masa ikut seminar aku kureng percaya sikit) sebab mamat yang explain benda ni cerita pasal rambut dia makin lebat walaupun aku tengok lagi kurang dari rambut aku. Mungkin dulu lagi kurang agaknya. Tapi paling jelas kat bathroom aku rambut gugur memang berkurangan terutama rambut orang rumah. Kalau dulu kena clear-out daily, sekarang ni seminggu rambut yang ada macam dulu satu hari. Orang rumah pun happy semacam je sebab rambut dia makin lembut walaupun pakai shampoo sama juga. Susah nak cakap sebab org rumah suka try & error kengkadang. Common sense nye, air tu bukan direct dari tangki/piping jadi tiada clorine dan kekotoran. Memang le macam mandi pakai air mineral je. Ntah lah.

1 comment:

Anonymous said...

my house memang pasang diamond filter tu..kat pipe and also dekat meter..so mmg air yg we all guna mmg dah ditapis.... oklah..tapi x perasan pulak bab2 rambut gugur tu..for me kalau xnak rmbt gugur bnyk sngt tak boleh simpan rambut terlalu pjg..cukuplah sekadar shoulder length or lebih sket je...tapi kalau betullah bagus juga... tak kurang rmbt2 ni nanti

Cerita Dolu Dolu