Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Saturday, October 30, 2010

KERAJAAN NEGERI ADA BERI PERUNTUKAN PADA ADUN TAK?

Ada ‘Double Standard’ dalam kerajaan: Dr Jeyakumar 

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Jeyakumar Devaraj memfailkan saman terhadap tiga respondan iaitu Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Pengarah Pejabat Pembangunan Negeri Perak dan Kerajaan Malaysia kerana tidak menyalurkan peruntukan untuk pembangunan sekitar Sungi Siput. 

Saman itu difailkan melalui firma guaman Srinivasan & Co di Mahkamah Tinggi Jalan Duta di sini, semalam. 

Pada 29 Mei 2009, Jeyakumar mengemukakan permohonan bertulis agar sebahagian daripada Peruntukan Khas Perdana Menteri bagi tahun itu digunakan untuk perbelanjaan yang disarankann beliau sebagai Ahli Parlimen yang bertanggungjawap di Sungai Siput. Bagaimanapun, permohonan itu ditolak walaupun Dewan Rakyat ada dinyatakan bahawa sejumlah antara RM1 juta dan RM2 juta diperuntukkan setiap tahun untuk projek kecil bagi setiap kawasan. 

“Hari ini kita memfailkan saman mengatakan cara respondan mengagihkan peruntukan itu tidak betul, kerajaan mesti telus, mesti bagi kepada semua ahli Parlimen melalui prosedur yang betul dan mesti ada satu senarai bagaimana duit ini digunakan di setiap kawasan supaya semua ahli Parlimen dapat mengagihkan kepada yang memerlukan secara adil,” katanya kepada pemberita di luar mahkamah. 

Jeyakumar berkata, awal tahun ini beliau mendapat satu surat daripada Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri Perak mengatakan mereka meluluskan peruntukan sebanyak RM1.7 juta untuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Shing Chung, PIBG Methodist dan Asrama Anak Yatim Nurul Ihsan, Talang Tengah. 

Namun beliau yang juga ahli Parlimen dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) kesal kerana pihak terbabit memberitahu kepada beliau bahawa peruntukan yang dijanjikan itu tidak pernah diterima. 

“Oleh itu, ke mana wang yang dijanjikan ini? berkemungkinan ada pihak tertentu menyalahgunakan peruntukan ini, saya mahu tindakan undang-undang diambil terhadap pihak kerajaan yang jelas mengamalkan ‘double standard’ terhadap ahli Parlimen pembangkang,” katanya lagi.

No comments:

Cerita Dolu Dolu