Followers

Klik Sekali

All Year Round Sales - Jualan Murah

Anda Mencari Sesuatu?

KLIK AJER DI SINI

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, May 19, 2010

JANGAN ADA YANG DOA MP ATAU ADUN MENINGGAL UDAH LER

8 KAMPUNG DI PUCHONG DITENGGELAMI AIR
SUMBER

PUCHONG – Enam kampung serta ratusan rumah ditenggelami air dalam kejadian banjir terburuk sekitar Puchong dan Seri Kembangan petang, semalam.
Ia bencana terburuk sejak 10 tahun lalu dan penduduk kerugian ratusan ribu ringgit apabila kebanyakan peralatan rumah rosak.
Kampung terlibat ialah Kampung Seri Aman, Kg Kuala Sungai Baru, Kampung Seri Andalas, Kampung Baru Batu 14, Kampung Tengah,Kg Kenangan,Kg Sri Puchong dan Kg Bukit Lanchong.
Beberapa kawasan perumahan di Taman Puncak Jalil dan Lestari Perdana turut terjejas akibat hujan lebat hampir tiga jam itu.

Kebanyakan jalan utama terpaksa ditutup bagi laluan kenderaan ringan dan usaha memindahkan mangsa dilakukan dengan menempatkan ke balairaya terdekat.
Rata-rata penduduk yang ditemui berkata, air yang naik dengan cepat menyebabkan mereka hanya mampu menyelamatkan dokumen penting dan hanya mampu melihat peralatan rumah ditenggalami air.

Penduduk, Salim Mohamad, 76, berkata, setiap kali hujan, rumahnya di Kampung Kuala Sungai Baru pasti akan ditenggelami air.
“Dalam kejadian petang tadi (semalam), hanya saya, isteri dan cucu berada di rumah menyebabkan kami tidak mampu membawa peralatan elektrik.
Salim bersama 19 anggota keluarganya termasuk seorang ibu yang masih di dalam pantang terpaksa dipindahkan dengan bantuan penduduk kampung.

Di Kampung Seri Aman, penduduk mendakwa benteng sungai Ayer Hitam yang pecah menyebabkan air melimpah.
Azlan Jaafar berkata, selain sistem perparitan yang tidak sempurna di kampung itu, kuantiti hujan yang luar biasa menjadi faktor banjir kilat berlaku.

Manakala di Kampung Baru Batu 14 pula, penduduk memaklumkan pembangunan dijalankan pemaju di kawasan berhampiran menyebabkan limpahan air ke rumah penduduk kampung
Penduduk, Omar Ali Rashid, 68, berkata, sejak tinggal di kawasan itu, kejadian banjir sering berlaku selepas pembangunan taman perumahan di atas bukit dijalankan.
“Masalahnya kami difahamkan ia akibat kolam empangan perumahan itu tidak dapat menampung jumlah air yang banyak.

Ahli Majlis MPSJ, Norhesni Ismail berkata, semua balai raya dibuka untuk menempatkan mangsa banjir yang terlibat.bantuan bersesuaian akan dihulurkan daripada pihak Majlis.
Manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kinrara, Teresa Kok Suh Sim memaklumkan pihaknya akan menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir

No comments:

Cerita Dolu Dolu